2. مرداد 1395 - 16:22   |   کد مطلب: 11338
قیمت مرغ در روزهای پایانی هفته گذشته در استان همدان به مرز هر کیلو ۸۰۰۰ تومان رسید و این نشان از بلاتکلیفی سیستم عرضه و تقاضای این کالای اساسی در بازار همدان دارد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : در حالی که به اعتقاد تولیدکنندگان قیمت تمام شده مرغ در بازار برای آنها علاوه بر نداشتن سود در چند ماه گذشته منجر به زیان‌دهی در برخی موارد شده است با این حال افزایش قیمت مرغ در روز‌های پایانی هفته گذشته واکنش مردم را در پی داشت.

بازار مرغ هر از چند گاهی با نوساناتی همراه است که سبب پرواز افزایشی قیمت آن می‌شود تا جایی که اعتراض و واکنش مردم را به دنبال دارد این سیر افزایشی که تحت تاثیر عواملی چون نحوه و زمان جوجه‌ریزی واحدهای تولیدکننده، افزایش قیمت خوراک طیور چون ذرت و بازار تقاضاست سبب ایجاد خطر حرکت‌های سینوسی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

در حالی که به اعتقاد تولیدکنندگان قیمت تمام شده مرغ در بازار برای آنها علاوه بر نداشتن سود در چند ماه گذشته منجر به زیان‌ دهی در برخی موارد شده،  با این حال قیمت مرغ در روز‌های پایانی هفته گذشته رو به افزایش بود و به مرز هر کیلوگرم 8000 تومان رسید که واکنش و اعتراض مردم را در پی داشت.

با توجه به اینکه مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار محسوب می‎شود باید مدیریت ویژه‌ای برای تولید آن صورت گیرد تا مشکلی برای مصرف‌کنندگان و در عین حال برای تولید و تولیدکنندگان به وجود نیاید.

متاسفانه نبود برنامه تولید انواع محصولات کشاورزی سبب بروز مشکلات بسیاری در حوزه مصرف شده و مردم گاهی با افزایش و گاه با کاهش قیمت محصولات کشاورزی مواجه هستند که این مسئله بر امر صادرات نیز تاثیر منفی دارد چراکه کشورهای دیگر به دنبال وارداتی با ثبات و با کمترین تنش هستند.

با توجه به افزایش هزینه‎های تولید، مرغداران استان همدان در حال زیان بوده و مشکلات عمده‌ای از این طریق برای آنها به وجود آمده بود، حال امیدوار هستند قیمت مرغ در بازار به همین میزان باقی بماند تا بخشی از زیان آنها جبران شود.

ضعف در حوزه صادرات مرغ یکی از مشکلاتی است که مرغداران و دولت با آن روبه‎رو هستند، در صورتی که زمینه برای صادرات مرغ فراهم شود به طور قطع تولید مازاد نیز برای کشور و استان مشکل‎ساز نبوده و می‎توان از این طریق رونق تولید را عملیاتی کرد.

البته تمامی این مسائل می‌‏طلبد تا در حوزه مصرف نیز فعالیت شود چراکه امروز بخشی از مشکلات به سبب نبود مدیریت در بخش مصرف است، در برخی ماه‎ها با افزایش مصرف ولی در برخی مواقع با کاهش مصرف روبه‎رو هستیم که این مسئله نیز بخش تولید را بلاتکلیف می‏کند.

جوجه‌ریزی برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد

رئیس اتاق اصناف همدان در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ در این فصل از سال در سراسر کشور وجود دارد و تنها اختصاص به استان همدان ندارد، گفت: وضعیت جوجه‌ریزی در فصل گرما به دلیل افزایش تلفات در مرغداری‌ها و نداشتن توجیه اقتصادی برای تولیدکننده‌ها سبب افزایش قیمت هر ساله فروش و عرضه مرغ در فصل تابستان شده است.

حمیدرضا فرسایی وحید با انتقاد از وضعیت نظارتی جهاد کشاورزی در ارتباط با تولید مرغ بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر جهاد کشاورزی نظارت مطلوبی در ارتباط با نحوه تولید مرغ ندارد و همین موضوع سبب شده که در بازه‌ای از زمان تولیدات مرغ مازاد بر نیاز باشد و در فصلی از سال با کمبود تولید و افزایش قیمت مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه تا چندماه گذشته تولیدکنندگان مرغ در استان دچار زیاندهی از تولید بودند، تصریح کرد: زمانی تولیدکننده به سودهی از تولید مرغ دست پیدا می‌کند که مرغ با قیمت سه هزار و 500 تومان تا چهار هزار تومان به کشتارگاه تحویل داده شود و با قیمتی حدود 6 هزار تومان در بازار به فروش برسد.

رئیس اتاق اصناف همدان تاکید کرد: در حال حاضر مرغ در استان همدان نسبت به سایر استان‌ها افزایش قیمت کمتری داشته تا جایی که تولیدکنندگان نسبت به قیمت فروش مرغ در بازار را معترض کرده است.

وی با اشاره به سامانه مشتری‌مداری اتاق اصناف همدان عنوان کرد: یکی از بهترین مزیت‌های نصب تابلو‌های روان در مرغ فروشی‌ها این است که قیمت واقعی و مورد تایید اتحادیه در آن نمایش داده می‌شود و واحد‌های فروش نمی‌توانند قیمت‌های متفاوت و سلیقه‌ای را در عرضه و فروش مرغ داشته باشند.

فرسایی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های همدان دارای نقص بوده و برای رسیدن به استانداردها فاصله زیادی دارند، افزود: دلیل اینکه مرغ‌هایی با برند هما و یا مرغ سبز در استان همدان مورد استقبال خرید قرار می‌گیرد در این است که هنوز کشتارگاه‌های همدان با سطح استاندارد‌های لازم فاصله دارند.

جوجه‌ریزی غیرمجاز بازار مرغ را مختل کرده است

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، در ارتباط با دلایل افزایش قیمت مرغ در چند روزه گذشته اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ علاوه بر قطع شدن جوجه‌ریزی در فصل گرما، جوجه‌ریزی واحد‌های غیرمجاز است.

مهدی نجفیان تاکید کرد: متاسفانه واحدهای غیرمجاز تولید مرغ اقدام به خرید جوجه یک روزه از دلالان و واسطه‌های استان‌های دیگر می‌کنند که متاسفانه تعداد آنها کم نیست تا جایی که در دو شهرستان استان 30 واحد غیرمجاز تولید مرغ با ظرفیت 300 هزار قطعه‌ای فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این واحدهای غیرمجاز در ایام تابستان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در زمستان کمتر شاهد فعالیت این واحدها هستیم چراکه برای تامین سوخت هزینه‌های بالایی نیاز دارند و این نیاز در تابستان مشهود نیست.

نجفیان بیان کرد: بار‌ها از طریق دامپزشکی و تعزیرات استان به واحدهای غیرمجاز تولید مرغ اخطار داده شده که منجر به عقب نشینی تعدادی از آنها شده است با این حال هنوز فعالیت این واحدها ادامه دارد و تا زمانی که کنترل نشود میزان جوجه‌ریزی معقول و منطقی نیست.

وی عنوان کرد: از عوامل دیگر افزایش قیمت مرغ گران شدن قیمت ذرت و رسیدن به 950 تا 1050 تومان است که سبب افزایش قیمت جوجه یک روزه شد.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه تا 20 روز آینده کاهش قیمت مرغ را داریم، عنوان کرد: به دلیل افزایش بیش از 350 هزار قطعه جوجه ریزی در استان تا 20 روز آینده قیمت مرغ در همدان کاهش پیدا می کند.

نجفیان افزود: به منظور تنظیم وضعیت کنونی بازار مرغ با هماهنگی به عمل آمده شرکت پشتیبانی دام و طیور مقرر شده تا مرغ منجمد با قیمت هر کیلو 4800 تا 5000 تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش عرضه شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار