24. تير 1395 - 18:45   |   کد مطلب: 11137
برنج دارای کربوهیدرات زیادی است و 90 درصد کالری برنج ناشی از کربوهیدرات آن است و در هرم غذایی جزء گروه "نان و غلات" محسوب می شود. نصف فنجان برنج سفید 3/0 گرم فیبر رژیمی دارد، در حالی که همین‌ مقدار برنج قهوه‌ای حاوی 8/1 گرم فیبر رژیمی است.

سر آشپز سایت شبنم همدان برای آموزش امروز یک برنج مجلسی را در نظر گرفته است

موادلازم:

برنج 800 گرم تا یک کیلو.

فیله مرغ 500 گرم.

شیر پرچرب 1 لیوان.

زعفران دم کرده 2 قاشق.

آلبالو 500 گرم.

قیسی 300 گرم.

زرشک 50 گرم.

هویج 300 گرم.

گردو خرد شده 300 گرم.

روغن 50 گرم.

کره 50  گرم.

 

روش پخت غذا

این برنج یک غذای متفاوت و بسیار خوشمزه است. چون از رنگ های قرمز و زرد و نارنجی در آن استفاده شده برای مهمانی ها و مجالس بسیار مناسب است. ظاهر غذا خیلی اشتها آور و متفاوت است و به شما توصیه می کنم حتماً یک بار طعم فوق العاده آن را تست کنید.

مراحل آماده سازی مواد:

ابتدا برنج را چند ساعت قبل با آب ولرم و نمک خیس می کنیم. فیله مرغ را نیز همراه  با شیر، زعفرون دم کرده و مقداری نمک مخلوط کرده و حداقل به مدت  دو ساعت در یخچال می گذاریم تا خوب مزه دار شود. در این فاصله هسته های آلبالو را در می آوریم و با 200 گرم شکر مخلوط می کنیم و دو ساعت در یحچال می گذاریم . قیسی را نگینی خرد کرده  و نیم ساعت خیس می کنیم. هویج را هم  بصورت خلال باریک  خرد می کنیم . زرشک را می شوریم و در صافی می ریزیم.

مراحل پخت غذا:

فیله مرغ را داخل تابه سرخ کنید تاطلایی شود. سپس از تابه بیرون بیاورید و هویج را داخل آن بریزید و تفت بدهید تا نرم شود. حالا نوبت قیسی رسیده آن را هم اضافه کنید و تفت بدهید. زرشک و گردو را هم اضافه کنید. بعد از روی حرارت بردارید. آلبالو را داخل قابلمه بریزید وبگذارید بجوشد بعد از 15دقیقه از روی حرارت بردارید و در صافی بریزید تا آبش جداشود. حالا آلبالوی بدون آب را هم با مواد مخلوط کنید. در این مرجله مواد ما آماده است.

حالا باید برنج را جوشانده و آبکش کنید و با زعفران دم کرده دم بگذارید. وقتی برتج دم کشید و آماده شد موقع سرو آن  در دیس ، مواد تفت داده شده را با برنج مخلوط کنید. از طعم و ظاهر زیبای غذا لذت ببرید.

 

با کارشناس تغذیه سایت شبنم همدان همراه باشید:

برنج، ماده اصلی این غذا را تشکیل میدهد که حاوی کربوهیدرات است . کربوهیدرات یکی از گروه های اصلی غذایی است که بیشتر انرژی مصرفی بدن را در روز تأمین می کند. برنج غذایی از دسته ‌ی کربوهیدرات‌های پیچیده است که نسبت به غذاهای کربوهیدراتی ساده، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می‌ باشد
برنج دارای کربوهیدرات زیادی است و 90 درصد کالری برنج ناشی از کربوهیدرات آن است و در هرم غذایی جزء گروه "نان و غلات" محسوب می شود نصف فنجان برنج سفید 3/0 گرم فیبر رژیمی دارد، در حالی که همین‌ مقدار برنج قهوه‌ای حاوی 8/1 گرم فیبر رژیمی است. بدن به فیبرها نیاز اساسی دارد.  مصرف حداقل 25 گرم فیبر در روز، خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن را کاهش می ‌دهد غذاهای غنی از فیبر، به بهبود عملکرد روده‌ها کمک کرده و درصد ابتلا به بیماری‌ های روده‌ای را کاهش می ‌دهدهمچنین برنج انواع ویتامین های گروه B  را دارد. و برای پوست و مو بسیار مفید است.

دومین ماده این غذا آلبالو است. مصرف آلبالو، چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، کاهش می دهد. آلبالو برای افراد دارای چربی شکمی مفید است همچنین  مسکن تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. این میوه ضد مواد صفراوی و ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است . آلبالو برای سوء هاضمه بسیار مفید و میوه ه ای ملین  است . همچنین آلبالو دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرامش بخش ضروری است.

قیسی نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا است که منبع عالی از فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آن ها می‌گردد. این ویژگی فیبرها به آن ها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDLو کلسترول را می‌دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع ۲ مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را تسهیل می‌کنند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید می‌باشند. مصرف ۶ تا ۸ عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می‌شود. نصف فنجان قیسی ۱۹ درصد از نیاز روزانه به فیبر را فراهم می‌آورد
سینه مرغ به کار رفته در این غذا یکی از بهترین منابع پروتئین است که میزان چربی آن بسیار کم است. هر 100 گرم سینه فقط 3 گرم چربی دارد . گوشت سینه مرغ غلاوه بر پروتئین منبع خوبی برای ویتامین A و ویتامین 6 B  است.  6 B یکی از ویتامین های کمک رسان به قلب است زیرا از صدمه به شریان ها و مبتلا شدن به بیماریهای قلبی جلوگیری می کند. 

این برنج غذایی کامل و پر کالری است که علاوه بر طعم خوب به دلیل داشتن آلبالو و قیسی از فیبر بسیار خوبی برخوردار است و برای رفع مشکلات روده بسیار مناسب است. به علاوه در تصفیه صفرا و آرامش بدن غذایی مؤثر است و مصرف آن برای همه سنین مفید است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار