20. تير 1395 - 17:55   |   کد مطلب: 11032
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه لالجین امروز به برند جهانی سفال تبدیل شده است گفت: تبدیل سفال لالجین به برند جهانی رونق کسب و کار و صادرات را در این شهر به‌دنبال دارد.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم  : علی مالمیر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه با کمترین هزینه‌ها توانستیم سفال لالجین را در سطح جهان به یک برند تبدیل کنیم.

وی بیان داشت: شیوه تبلیغات و جذب گردشگر بسیار مهم است که متاسفانه جشنواره‌های تابستانی و زمستانی سال‌های گذشته بالاترین میزان بدهی‌های سازمان را شامل می‌شود این درحالیست که باید پرسید این جشنواره‌ها چه آورده‌ای برای استان داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی تشریح کرد: ثبت جهانی سفال لالجین با همدلی و وفاق بخش خصوصی و دولت اتفاق افتاد و نشان داد که اگر این اتحاد و اجماع برای انجام کارهای بزرگ وجود داشته باشد موفقیت تضمین شده و صد درصدی است.

وی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین مشکلات در بخش سفال لالجین نوع بسته‌بندی آنهاست تاکید کرد: بسته‌بندی از مشکلات مهم در حوزه صنایع دستی به خصوص سفال است که باید با آموزش‌های اختصاصی به تغییر رویه فرهنگی تولیدکنندگان سفال در نوع بسته‌بندی‌های فروش و صادرات اقدام کنیم.

مالمیر تشریح کرد: گاهی سوال می‌شود که ثبت جهانی لالجین تهدید است یا فرصت؟ زیرا عده‌ای عقیده دارند با ثبت جهانی لالجین و ورود گردشگران ممکن است به جاذبه‌های طبیعی منطقه آسیب وارد شود که باید دراین خصوص گفته شود  ثبت جهانی لالجین یک فرصت ناب است که منجر به گسترش و تبلیغ سفال لالجین و نام همدان در سطح ملی و بین المللی می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: صادرات سفال بعد از شرایط مثبت پسا برجام و تعامل با کشورهای مختلف دارای شرایط مناسبی است و پیش بینی می‌شود رقم صادراتی صنایع دستی به خصوص سفال لالجین در آمار صادراتی سال آینده رقم قابل توجه‌ای باشد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به لالجین برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب به عنوان شهر سفال جهان بیان داشت: میزان کل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال گذشته 78 درصد بوده که تاکنون تنها 22 درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: با وجود تمام محدودیت‌ها تا کنون برای لالجین  یک میلیارد تومان هزینه شده که قطعا با توجه به نگرش مدیران ارشد استان این رقم در بودجه سال آینده بیشتر و چشمگیرتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 1000 واحد تولیدی فعال در لالجین فعالیت و اشتغال دارند تاکید کرد: از تهدیدات مهم تولیدات صنایع دستی و سفال لالجین اجناس وارداتی کشور چین است که باید تلاش شود فروش آنها به قدری زشت جلوه داده شود که فروشندگان از این کار خودد‌اری کنند.

مالمیر عنوان کرد: عنوان جهانی بودن سفال لالجین تا چهار سال اعتبار دارد و باید با انجام کارهای زیر ساختی و فراهم کردن شرایط عنوان جهانی بودن را برای لالجین حفظ کنیم.

وی همچنین با اشاره به خدمات ستاد سفر در تعطیلات عید فطر تشریح کرد: در سال‌های گذشته استان با ورود حجم بالای گردشگر در تعطیلات عید فطر غافلگیر شد که این اتفاق امسال با تدابیر و مدیریت‌های انجام شده در ستاد سفر استان به حداقل رسید.

مالمیر افزود: برای اولین بار ستاد سفر و ستاد اسکان مسافران به منظور تسهیل امور مسافرین در یک مکان قرار داشت و تجربه مثبت حاصل از آن سبب شد تا در نوروز نیز این اتفاق تکرار شود.

مالمیر در پایان با اعلام اینکه آمار ورود گردشگر ثبتی نبوده و به شکلی برآوردی محسوب می‌شود عنوان کرد: آمار ورود گردشگران دارای سامانه خاصی نبوده و تنها به صورت برآوردی ازبرخی شاخص‌ها ارزیابی می‌شود که با توجه به این آمار در ایام عید فطر 298 هزارو 414خودرو وارد استان شده و نسبت به سال گذشته دارای رشد 14 درصدی بوده است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار