5. بهمن 1394 - 9:50   |   کد مطلب: 8989
اینجا «محله سرگذر» همدان است؛ جایی که به محل فروش لباس‌های دست دوم و به اصطلاح «تاناکورا» تبدیل شده و مشتری‌های خاص خودش را دارد، از اقشار کم‌درآمد گرفته تا افرادی که در این آشفته بازار به دنبال مارک‌ها و برندهای خاص هستند.
شیک‌پوشی به سبک «تاناکورا»

به گزارش شبنم ها به نقل از  فارس از همدان، «تاناکورا» امروزه برای همه نام‎آشنا شده است، بازاری که بروبیایی را برای خود راه انداخته است؛ در این قسمت از بازار همه مدل لباسی پیدا می‌شود، از لباس زیر مردانه گرفته تا کاپشن، پلیور و شلوار‌های جین.

لباس‌های مجلسی، کیف، کفش و بوت هم که جای خود را دارد و باب میل خانم‌هاست؛ در کنار آن لوازم کوهنوردی و ورزشی مثل کفش‌های اسکیت نیز به فروش می‌رسد.

دو دختر جوان با وسواس خاصی رگال لباس‌ها را جست‌وجو می‌کنند، لحظاتی بعد خانم شیک‌پوش میان‌سالی نیز به جمع آنها می‌پیوندد، دخترها در گوش زن میان‌سال که به نظر می‌رسد مادرشان است پچ‌پچ می‌کنند و او با صدای نسبتاً آرامی می‌گوید: «اشکالی نداره می‌دیم خشک‌شوئی!»

اینجا «محله سرگذر» همدان است، جایی که به محل فروش لباس‌های دست دوم و به اصطلاح «تاناکورا» تبدیل شده است؛ قیمت اجناس در این بازار متغیر است و از چند هزار تومان شروع می‌شود تا چند صدهزار تومان!

در یکی از مغازه‌های کفش‌فروشی، پدر و مادری به همراه پسربچه‌شان مشغول خرید کفش زمستانی هستند و در حین چانه زدن پدر خانواده با فروشنده بر سر قیمت، مادر هم از فرصت استفاده کرده و بوت‌های روی قفسه را وارسی می‌کند؛ هر از چند گاهی هم بین صحبت‌های فروشنده و همسرش، قیمت می‌پرسد.

در مغازه دیگر هم که بزرگ‌تر از مغازه‌های اطراف به نظر می‌رسد، بیش از 10 مشتری مشغول تماشای اجناس و پرو لباس هستند.

علیرضای 28 ساله که با یک کت تک‌اسپرت از اتاق پرو بیرون آمده، می‌گوید که این لباس برای فصل بهار مناسب است و از آنجایی که روزهای نزدیک عید قیمت‌ لباس‌های بهاره بالا می‌رود، این ماه را برای خرید فرصت مناسب دیدم.

این پسر جوان ادامه داد: این لباس‌ها نسبت به تولیدات داخلی تنوع و کیفیت بیشتری دارند، به هر حال خارجی هستند دیگر!

وی در پاسخ به اینکه اکثر لباس‌های دست دوم قیمت‌های خیلی بالایی دارند، اظهار کرد: همینطور است اما حداقل اطمینان دارم اینجا برای برند اصلی پول می‌دهم در حالی که اکثر مارک‌های بازار قلابی هستند.

اینکه اطمینان از اصلی بودن برند لباس‌های دست دوم از کجا به وجود آمده سئوال دیگری است که دوست علیرضا در پاسخ به آن گفت: ما چند سال است که از اینجا لباس می‌خریم البته نه همه نوع لباسی اما خب می‌توانم بگویم تا به حال از خریدهایمان راضی بوده‌ایم.

با این حال رعایت نکات بهداشتی در خصوص استفاده از این لباس‌ها مورد مهمی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد.

یکی از فروشندگان در این خصوص اظهار کرد: این لباس‌ها پیش از عرضه در فروشگاه شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند و فکر نمی‌کنم از نظر بهداشتی مشکلی ایجاد کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک همدان اما نظر متفاوتی دارد و بیان کرد: این لباس‌ها کاملاً غیربهداشتی هستند، فروش لباس دست‌دوم و کهنه ممنوع بوده و لباس‌های تاناکورا کالای قاچاق محسوب می‌شوند.

غلامرضا اسکندری با بیان اینکه بیشتر این لباس‌ها از بانه و مریوان وارد استان می‌شوند، خاطرنشان کرد: فروشندگان لباس‌های دست‌ دوم به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و برای هیچ یک از آنها جواز کسب صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازرسان اتاق اصناف از فروشگاه‌های لباس‌های دست‌دوم بازدید کرده و مغازه‌هایی که پیش از این اخطار دریافت کرده‌اند، مهر و موم می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک همدان با بیان اینکه بیشتر این فروشنده‌ها از شغل خود راضی نبوده و از ناچاری به این شغل روی آورده‌اند، تصریح کرد: مشکلات مالی و بیکاری باعث شده این افراد به فروش لباس‌های دست‌ دوم رو بیاورند.

وی از حضور واسطه‌ها در بازار پوشاک دست دوم می‌گوید و ادامه داد: این لباس‌ها که بیشتر آنها هم اروپایی هستند توسط مردم جمع‌آوری شده و به صورت رایگان در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‌گیرند.

اسکندری تأکید کرد: این لباس‌ها که عمدتاً به کشورهای افغانستان و پاکستان ارسال می‌شوند از طریق واسطه‌ها و قاچاقچیان کالا وارد ایران شده و در سطح کشور به فروش می‌رسند.

استفاده از لباس‌های کهنه و دست‌دوم از نظر متخصصان پوست و مو هم اقدامی کاملاً اشتباه است.

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: من اصلاً موافق پوشیدن لباس‌های دست‌ دوم نیستم، به خاطر اینکه این لباس‌ها از نظر بهداشتی به هیچ عنوان مورد تأیید قرار نمی‌گیرند.

اکرم انصار با بیان اینکه حتی ضدعفونی دقیق لباس‌های دست‌ دوم نیز توجیهی برای استفاده از آنها نیست، ادامه داد: حتی اگر بافت لباس نخی هم باشد در مراحل ضدعفونی مواد شیمیایی را به خود جذب کرده و به مرور زمان در حین استفاده، حساسیت و بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: مردم اگر لباس تمیز، نو و حتی ارزان‌قیمت بخرند به مراتب بهتر از لباس‌های مارکی است که دست به دست گشته و مشخص نیست پیش از این توسط چند نفر استفاده شده است.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو در خصوص فروش لباس‌زیر در برخی فروشگاه‌های «تاناکورا» هم خاطرنشان کرد: استفاده از این لباس‌های زیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست!

انصار ادامه داد: اعضای یک خانواده نیز نمی‌توانند از لباس‌ زیر مشترک استفاده کنند زیرا بیماری‌های قارچی و انگلی از این طریق منتقل می‌شود، چه برسد به اینکه فردی بخواهد لباس‌های کهنه شخص دیگری را بپوشد.

وی تأکید کرد: من همیشه به خانم‌های توصیه می‌کنم بلافاصله بعد از خرید لباس‌های زیر و حتی لباس‌های مجلسی که پرو زیادی دارند، آنها را شسته و بعد استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو در مورد استفاده از کفش‌های دست دوم هم هشدار داده و خاطرنشان کرد: استفاده این نوع کفش‌ها بدترین مشکلات پوستی و عفونت‌های قارچی را به همراه دارد، چراکه کفش قابل شست‌وشو نیست.

انصار با تأکید بر اینکه سلامت افراد در گرو رعایت بهداشت است، خاطرنشان کرد: گذشته از بحث بهداشت باید بگویم در شأن مردم مملکت ما نیست که بخواهند از پوشاک دست‌ چندم خارجی‌ها استفاده کنند.

به نظر می‎رسد عمده مشکل افرادی که گرایش به استفاده از لباس‎های تاناکورا اما به قول خودشان دارای برند و مارک خارجی هستند بیشتر از آنچه مشکل مالی باشد، به مشکل فرهنگی و خودکم‎بینی آنها بازمی‎گردد که باید در این زمینه کار فرهنگی قوی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار