14. خرداد 1399 - 13:13   |   کد مطلب: 7649
یک روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه تشویق رفتارهای درست فرزندان بهترین راه تربیت آنهاست، گفت: والدین از تحقیرکلامی، ضرب و شتم و گرفتن حق انتخاب کودکان خود برهیزکنند که باعث از بین رفتن عزت نفس در آنها می‌شود.
تشویق رفتارهای درست فرزندان، بهترین راه تربیت آنها/والدین از تحقیر و گرفتن حق انتخاب از کودک بپرهیزند

 به گزارش شبنم ها، دکتر محسن راز افشا، روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه در خصوص ترس کودکان از مدرسه خاطر نشان کرد: اغلب این ترس‌ها به علت اضطراب جدایی است و خصوصا در کودکانی تک فرزند این حالات بیشتر دیده می‌شود .

وی ادامه داد: در شرایط زندگی امروز با وجود خانه‌های کوچک و فرزندان کم و ... فرزندان بیشتر به مادر و پدر وابسته می‌شوند و این گونه اضطراب جدایی از والدین بیشتر دیده می‌شود و این  در حالی  است که در گذشته کمتر شاهد این مسائل بودیم .

راز افشا خاطر نشان کرد: استفاده از کلاس‌هایی قبل از دوره مدرسه کمک بسزایی در کم شدن این وابستگی خواهد کردو رفتار سنجیده والدین نیز در این خصوص بسیار موثر است .

وی ادامه داد: در زمانی که کودک مجبور است ساعات زیادی را به دور از مادر خود باشد بهتر است چند ساعتی مادر کودک را همراهی کند و بعد از گذشت مدتی و کم کردن این دیدارها کودک بتواند به راحتی با محیط جدید سازگاری ایجاد نماید.

این روانپزشک و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در بسیاری از خانواده‌های نابسامان که در آنها کودک مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد؛ ‌کودک با روحیه مخربی وارد محیط‌های دیگر می‌شود و آسیب‌های جدی‌تری را ممکن است، متحمل شود .

 

وی گفت: تحقیر کردن کودک به وسیله مادر و پدر، افسردگی‌های شدید برای آن ایجاد می‌کند و از بسیاری از قابلیت‌های کودک می‌کاهد.

رازافشا خاطر نشان کرد: استفاده از کلماتی مانند: "تو بی عرضه هستی، لیاقت نداری،‌ تو نمی‌توانی و .. حتی در مواقع عصبانیت والدین تاثیر بسیار مخربی بر روحیه کودک می‌گذارد و در شکل گیری شخصیت آن بسیار موثر است .

این روانشناس تاکید کرد: این گونه کلمات موجب کم شدن عزت نفس در کودکان می‌شود و زمینه پذیرش اختلالات را در وجود آنان پدید می‌آورد.

وی ادامه داد: پدر و مادر بعد از آموزش اصول می‌بایست حق انتخاب را به کودک بدهند و بگذارند انتخاب‌هایی در حد خود ( که آسیب خاصی نمیز‌ند )داشته باشند.

راز افشا گفت: تجربه ی بازده انتخاب‌های انجام شده توسط کودک او را برای انتخاب‌های بزرگ‌تر تجهیز می‌کندو چنانچه والدین هموراه با جملات دستوری "بکن و نکن" به راهنمایی کودک بپردازند کودک نمی‌تواند به رشد کامل شخصیتی خود دست یابد.

این روانپزشک گفت: حتی چنانچه کودک همواره به سمت شی داغ حرکت می‌کند اگه یک بار فرصت امتحان کردن را به او بدهیم و بگذاریم مقداری دست او گرمی شی را لمس کند او برای بار دوم به سراغ آن شی نخواهد رفت .

وی خاطر نشان کرد: با این کار پیامد انتخاب‌های فرزندان از کودکی در شخصیت او شکل خواهد گرفت و فرزند کم کم به  نوعی بلوغ شخصیتی دست پیدا می کند که در انتخاب‌های بزرگتر در آینده بسیار مفید خواهد بود .

وی در خصوص تشویق کودکان تصریح کرد: همواره تشویق شیوه بسیار بهتری از تنبیه در تربیت بوده است و چنانچه تاکید والین به تشویق بر کارهای درست فرزندان باشد نتایج بهتری در خصوص تربیت فرزندان خود بدست خواهند آورد .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار