11. مرداد 1394 - 13:28   |   کد مطلب: 6749
اختلافی که از یک علاقه نشات می گیرد و گاهی زوج‌های جوان را به دادگاه خانواده می‌کشاند علاقه به داشتن فرزند، علاقه ای ذاتی که در وجود هر پدر و مادری موج می زند.
تغیر نگرش افراد به زندگی فرزند آوری را در خانواده های ایرانی کمرنک کرده است

به گزارش شبنم ها، کمتر زن و مردی را می توان یافت که به داشتن فرزندعلاقه‌ای نداشته باشند، اما سوال اینجاست که در در جامعه کنونی چرا زوجین این علاقه و میل ذاتی خود را سرکوب نموده  و کمتر به داشتن فرزند تمایل نشان می دهند.

در سال های اخیر علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) در خصوص فرزندآوری و افزایش نسل، این اصل اساسی تحکیم بنیان خانواده و سلامت جامعه جدی گرفته نشد و مسئولین و مردم به دلیل افزایش تورم  و مشکلات اقتصادی و تحمیل فرهنگ غلط غربی از این مسئله مهم  غفلت کردند.

گرانی بیش از حد و وضعیت اقتصادی موجب شدزنان در کنار مردان و گاهی چند قدم جلو تر به بازار کار راه یابند به طوری‌که امروزه اشتغال یکی از ابعاد مهم زندگی زنان امروزی را تشکیل می‌دهد.

اشتغالی که موجب تغییر نگرش زنان به هویت ذاتی خود و جست‌وجوی هویت در بیرون از منزل و ورود به دنیای اشتغال  و کسب امنیت شغلی و مالی شد موضوعی که غفلت از وظیفه ذاتی زن، یعنی همسری و مادری را به دنبال داشت.

الگو گیری از فرهنگ غرب و تحمیل نظر به تک فرزندی خانواده ها با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر باعث افزایش سن ازدواج و در نتیجه سن باروری در جوانان شد.

 پدیده ای که عدم تمایل زوجین به فرزند آوری را به همراه داشت، زیاده خواهی های اقتصادی زوجین و عدم تمایل آنها به فرزندآوری نرم نرم  تبدیل به یک فرهنگ شد آن هم در شرایطی که جمعیت کشور رو به کاهش و به سمت پیری است.

 

برخی به‌دلیل بیماری بچه‌دار نمی‌شوند و برخی علاقه به مسئولیت فرزند ندارند

مهسا.ش که یکی از زنانی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند در این رابطه گفت: من و همسرم هر دو به داشتن فرزند علاقه مندیم اما بعد از تلاش و انتظار فراوان دوسال است که صاحب شغل شده ام و با این شرایط بد اقتصادی حاضر نیستم شغلم را از دست بدهم زیرا مادران شاغل امروزه امنیت شغلی ندارند؛ به عنوان مثال امروزه چه تعدادی از مادران می‌توانند شغل خود را‌‌ رها کنند به این امیدکه بعد از سه یا چهار سال بتوانند به شغل خود برگردند؟ بنا براین ترجیح می دهم فرزند دار شدنم را به تاخیر بی اندازم.

وی افزود: من خودم هم از این مسئله ناراحت هستم اما این فقط به دنیا آمدن فرزند نیست که مهم است بلکه تامین آینده او هم مهم است.

اما مشکل اقتصادی و اشتغال بانوان تنها دلیل عدم تمایل خانواده ها به فرزند آوری نیست

 رضا.مرادی که کارمند یکی از ادارات است می گوید با وجودی که 11 سال از زندگی مشترک ما می گذرد متاسفانه ما بچه ای نداریم، همسرم مریض است و بچه دار نمی شود در تمام این سالها  به پزشکان زیادی مراجعه کرده ایم اما هزینه های درمان بسیار بالاست و من نمی توانم این هزینه ها را تامین کنم

 

زنانی هم هستند که به‌رغم علاقه قلبی به مادرشدن به‌دلیل ترس همسرانشان از فرزندآوری و پدرشدن از این نعمت الهی محروم شده‌اند.

 این افراد همسر کسانی هستند که  یا به دلیل مشکلات اقتصادی و یا به دلیل تنوع طلبی و و عدم مسئولیت پذیری لذت مادر شدن را از همسرانشان دریغ می کنند و یا وجود فرزند مانع برای استفاده از لذت های دنیایی از جمله بحث زناشویی و مسافرت ها و ... می دانند.

بانوی دیگری می گوید:در گذشته خانواده‌ها در بزرگ کردن فرزند به یکدیگر کمک می‌کردند، اما امروزه اینگونه نیست. در نتیجه مادر باید کودکش را به مهدکودک بسپارد؛ اما پیدا کردن یک مهدکودک مناسب معزل بزرگی است. این روز‌ها آنقدر اخبار در رابطه با آزار و اذیت کودکان در مهدکودک به چشم می‌خورد که کمتر مادری جرات سپردن فرزند خود به مهدکودک را دارد.

از شرایط اقتصادی نامناسب گرفته تا عدم امنیت شغلی خانم ها هنگام بارداری، موانع فرزندآوری در کشورمان بوده است. در این بین، خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که به جای حمایت از زوجین برای فرزندآوری، یک مانع دیگر به سایر موانع فرزندآوری اضافه شده است.

افزایش 400 درصدی قیمت سونوگرافی هام معضل دیگری شد و این در حالی است که عملاً امکان انجام سونوگرافی در بیمارستان‌های دولتی فراهم نیست و فقط برای بیماران اورژانسی انجام می‌شود و مردم مجبورند برای انجام این کار به مراکز خصوصی بروند و تعرفه خصوصی بپردازند.

آن‌چه درخصوص علت بی‌تمایلی به فرزندآوری در میان خانواده‌های ایرانی، به‌عنوان نکتۀ ریشه‌ای می‌تواند تلقی شود تغییر نگرش افراد به زندگی است. که از آن، به سبک زندگی تعبیر می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان گفت: با تغیرات زندگی اجتماعی و گسترش آموزش عمومی و برخورداری از فرصت های برابر  برای استفاده از آموزش های عالی  دلیلی بالا رفتن سن ازدواج شد و این موضوع در کنار عوامل دیگری همچون  دشواری یافتن شغل و بالا رفتن آمار بی کاری به علت کوچک سازی دولت و تفویض اختیارات دولت  به نهاد های اجتماعی جامعه، عملا بحث استخدامی ارگان های دولتی کاهش یافت.

نصر الله عرفانی ادامه داد: این عوامل همراه روند کند ایجاد اشتغال به ویسله نهاد های غیر دولتی مشکلات دیگری را فرا روی جوانان ایجاد کرد.

این روانشناس تربیتی افزود:دشواری های اقتصادی جامعه و رخداد تورم فرصت ازدواج را برای جوانان کوتاه و با سختی  روبه رو ساخت و موجب شد جوانان در سنین بالا ازدواج کنند و زمانی که از شور جوانی آنان کاسته شده  یا تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند و یا به داشتن یک فرزند قانع باشند.

وی اظهار کرد: البته نباید از موضوعات فرهنگی و الگوگیری از  سبک زندگی غربی و جایگزین شدن ارزش های اجتماعی جامعه مدرن با جامعه سنتی  غافل ماند.

عرفانی تصریح کرد:  ناگفته نماند که ساست های کنترل جمعت دولت که باید در دراز مدت بر نامه ریزی می شد نیز به تشدید این امر دامن زد سیاستی که در یک برهه از زمان با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه پاسخگو بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان ادامه داد: کم‌رنگ‌شدن نگاه دینی و باورهای اعتقادی مردم نیز موجب این  تغیر نگرش ها در بحث افزایش نسل و فرزند آوری است

وی افزود: اگر از عمق جان به صادق‌ بودن وعده‌های الهی ایمان بیاوریم و یقین کنیم به وعدۀ الهی «نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِیاهُم» نه‌تنها نگران رزق فرزند خود که حتی نگران رزق خود نیز نخواهیم بود. و مشکلات اقتصادی را دلیلی برای فرزند آوری قرار نخواهیم داد.

به طور کلی شاید بتوان گفت هیچ اقدام موثری برای ترغیب فرزندآوری صورت نگرفته، بلکه با اتخاذ تصمیماتی موجب انزجار افراد از فرزندآوری شده  است به همین دلیل  گروهی از زوجین  جامعه، فارغ از جایگاه اجتماعی و تحصیلاتی، از پذیرش مسئولیت پدری و مادری  خود داری می کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار