4. آبان 1395 - 10:33   |   کد مطلب: 13184
پاییز برای بانوان همدانی فصلی پراز تلاش و تکاپو است. یکی از شاخص هایی که بانوان همدانی را در بین بانوان ایران زمین زبانزد کرده است، سلیقه آنها در تهیه انواع ترشی و مربا است.

به گزارش شبنم همدان، این شهر در فصل پاییز حال و هوای دیگری دارد. پاییزی که در کنار برگ ریزان و بادهای تندش جاذبه های دیگری را به همراه دارد. پاییز بانوان همدانی فصلی پراز تلاش و تکاپو است. یکی از شاخص هایی که بانوان همدانی را در بین بانوان ایران زمین زبانزد کرده است، سلیقه آنها در تهیه انواع ترشی و مربا است. پاییز در همدان در کنار رنگ های زیبا و چشم نواز طبیعت ، در کنار تابش طلایی رنگ خورشید و در کنار سرگردانی بادهای بی تاب، ذائقه مردم را نیز می نوازد. دستان هنرمند بانوان همدانی،  پاییزی ترش تر از دیگر شهرها را در این دیار خلق می کند. طعم ترش و شیرین پاییز در همدان بی نظیر است.

در همه شهر های کشور، بانوان با تهیه ترشی های پاییزی به استقبال زمستان می روند اما در همدان هوای پاییز ترش تر است. تنوع ترشی های همدان یکی از ویژگی های برجسته این شهر است تا جائیکه ترشی همدان به عنوان یک سوغات پرطرفدار این شهر در کنار جاذبه های توریستی آن رنگ و طعم متفاوتی ایجاد کرده است. سفره های میهمانی در همدان هفت رنگ است با هفتاد طعم، باید میهمان همدانی ها شوی تا رنگ های اشتها برانگیز ترشیجات در سفره های آنها چشم و زبان و هوشت را همزمان درگیر کند. ترشی هایی که در نگاه اول آنها را نمی شناسی اما پس از اینکه ذائقه ات را نواخت و دهانت را پر آب کرد آشنای لقمه های غذایت می شوند.

شبنم ها, afkl ih, ترشی , shabnamha

با شروع فصل سرد بازار سلیقه و هنر بانوی همدانی گرم گرم است. نگاه ریزبین او همه چیز را با دقت بررسی می کند و دستان هنرمندش از ساده ترین سبزیجات و میوه جات معجونی خلق میکند با طعم زندگی. در بین همهدانی ها یک مثل رایج وجود دارد که می گویند بانوی همدانی از هرچیزی که دستش بیاد ترشی می سازد. اینجا بانوان برای روزهای سرد زمستان همه میوه ها را ترش می کنند. ابتکار آنها موجب شده است آب و رنگ ترشی هایشان منحصر به فرد باشد. وقتی صحبت از دلمه می شود تنها چیزی که به ذهن میرسد همان غذای معروف فصلی است اما اینجا دلمه را ترش می کنند و ترشی دلمه درست می کنند.

afkl ih , شبنم همدان, jvad iulnhk, ترشی همدان

ترشی شکیل و زیبایی که با نظم و دقت تهیه و پیچیده می شود و خود گویای صبر و حوصله بانوان این سرزمین است. مواد ترشی مخلوط به همراه سبزیجات معطر خاصی پس از آماده شدن در برگ های سفید و صورتی کلم پیچ ، قرار گرفته و پیچیده می شود ترشی زیبایی را درست می کند که زینت بخش سفره های مردم این شهر است. مادربزرگ های همدانی با سلیقه تر از جوانان در عرصه هنر تهیه ترشی و مربا کار می کنند. ترشی مادربزرگ یکی از خوشمزه ترین ترشی های این شهر است.

شبنم ها, afkl ih, ترشی دلمه, shabnamha

در همدان تنها میوه ها نیستند که ترشی می شوند بلکه گیاهان نیز به صورت مجزا و با تشریفات خاصی به ترشی های محلی و بومی تبدیل می شوند. گیاه خرفه و گیاه رازیانه  دو نوع از گیاهانی هستند که در این شهر وجود دارند و از هریک به تنهایی یک نوع ترشی محلی تهیه می شود.

رازیانه گیاهی است که خواص دارویی بسیاری دارد ضد صفرا و بلغم است و سرشار از فیبر و مواد معدنی است و در طب سنتی بسیار مورد توجه واقع شده است. دانه های این گیاه در ظاهرمانند زیره است اما با عطر و طعمی متفاوت. رازیانه ضد میکروب و عفونت است و به دلیل خواص هورمونی بالا مصرف آن به بانوان اکیداً توصیه می شود. بانوی همدانی با تهیه ترشی رازیانه یک دنیا خواص و سلامتی را به سفره اش میبرد و اعضای خانواده را میهمان این سلامتی می کند.

گیاه خرفه نیز گیاه خودرویی است که در همدان به میزان کافی وجود دارد. این گیاه به عنوان تصفیه کننده خون و تب بر و ضد عفونت و میکروب شناخته شده و برای درمان گلودرد بسیار مؤثر است. این گیاه خودرو و آزاد نیز در شهر همدان از هنر بانوی این شهر بی نصیب نمانده است . ترش کردن گیاه خرفه نیز یک دنیا خواص مفید دارویی را برای خانواده های همدانی به همراه دارد.

شبنم ها, afkl ih, ترشی خرفه, shabnamha

شپله یا هندوانه ابوجهل یکی دیگر از گیاهان با خواص دارویی فوق العاده است که مورد توجه بانوان همدانی قرار گرفته است. این گیاه شبیه هندوانه است ولی با اندازه ای بسیار کوچکتر. شپله با تنظیم انسولین در بدن موجب پایین آمدن قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود همچنین دارای خواص ضد سرطان، ضد میکروب و ضد درد است . ترشی شپله نیز در بین ترشی های خاص همدانی جلوه گری می کند.

شبنم ها, afkl ih, ترشی شپله, shabnamha

ترشی گردو یکی از ترشی های خاص همدان است که تنها در این شهر تهیه می شود و کاملاً بومی است. این ترشی از گردوهای سبز و جوان که هنوز مغز آنها تشکیل نشده است درست می شود. درست کردن ترشی گردو مهارت خاصی می خواهد حداقل دو هفته زمان نیاز دارد. اگر به شهر همدان سفر کردید حتما طعم بی نظیر ترشی گردو را بچشید تا خاطره همدان برایتان متفاوت تر گردد.

شبنم ها, afkl ih, ترشی گردم , shabnamha

علاوه بر تهیه انواع ترشی پخت مربا نیز از در این شهر با توجه خاصی انجام می شود تا جایی که علاوه بر انواع میوه ها از پوست پسته و پوست هندوانه و ترب سیاه نیز مربا درست می کنند. مربای پوست پسته یکی از مرباهای خوش عطر و پر طرفدار این شهر است که خود به عنوان شاهدی بر نهایت سلیقه شیرزنان همدان شهادت می دهد.

هویج و ترب سیاه با هنر دستان هنرمند بانوان این شهر به شکل گل هایی چشم نواز پیچیده می شود و مربایی با شکل و عطر گل را زینت بخش سفره های میهمانی می کند. در همدان در کنار غذا علاوه بر  انواع ترشی انواع مربا نیز به عنوان مصلح غذا سرو می شود و سفره ای می سازد صد رنگ و بی نظیر.

شبنم ها, afkl ih, مربای ترب, shabnamha

با توجه به اینکه ترشی و مرباهای های همدان به عنوان سوغات برای مسافران و توریست جذابیت خاصی دارد، تعدادی از بانوان تهیه این محصولات را حرفه خویش کرده اند و از آن کسب درآمد می کنند.

شبنم ها, afkl ih, ترشی , shabnamha

فاطمه یکی از بانوانی است که با هنرش توانسته است مغازه کوچکی از ترشی و مرباهایی که رنگ و بوی همدانی دارند راه بیندازد. او میگوید علاوه بر مسافران و توریست ها تعدادی از بانوان کارمند شهر نیز مشتری من هستند. پرطرفدارترین ترشی فاطمه بیور است. ترشی  بیور یا همان فلفل سبز در همدان بسیار پرطرفدار است. به دلیل اینکه میزان تندی فلفل سبزهای کاشت شده در همدان متعادل است ترشی بیور آن بسیار مطبوع و خوش طعم است.

انتهای پیام/ ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار