23. آبان 1395 - 15:01   |   کد مطلب: 13569
مسئولیت پذیری ، موضوعی است که یک شبه رخ نمیدهد ، میتوان آن را فرایندی دانست که باید رفته رفته و با ممارست به آن رسید

به گزارش شبنم همدان :

مسئولیت پذیری ، موضوعی است که یک شبه رخ نمیدهد ، میتوان آن را فرایندی دانست که باید رفته رفته و با ممارست به آن رسید. اکنون برای نیل به این هدف یک الگوی مهارتی را تحت عنوان "پگاه" (پ.گ.ا.ه)، به عنوان راهکاری برای پذیرش مسئولیتِ شخصی در مواجهه با رخدادهای بیرونی معرفی میکنیم:.

** مرحله اول: پذیرش

زمانی که در یک موقعیت ناراحت کننده قرار گرفته و با واقعیتی مواجه می شوید، صرف نظر از اینکه مقصر چه کسی است ، باید ابتدا بپذیرید که این اتفاق رخ داده است. بخشی از فرایند پذیرش این است که سعی کنید دست از سرزنش عوامل بیرونی و افراد دیگر برداشته و به دنبال مقصر نباشید، چرا که هیچ کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد.

این بدین معنا نیست که در موقعیت فعلی راضی و خوشحال باشید ، تنها لازم است که خودتان و واقعیت بیرونی را بپذیرید. هیچ رویداد یا فردی نمی تواند در شما رفتار ایجاد کند. تفکر و عمل شما همواره تحت کنترل مستقیم شماست، در نتیجه باید مسئولیت رفتار و واکنشتان را پذیرفته و آمادۀ گامهای بعدی شوید.

** مرحله دوم: گزینه ها را بررسی کنید.

 هرگاه با مشکلی روبرو می شوید، از خودتان نپرسید که چه کسی مقصر است. به جای آن، از خود بپرسید: "الان به چه صورتی می توانم متفاوت عمل کنم؟"

این پرسش توجه شما را از "مسأله" و قربانی بودن به سمت "راه حل" هدایت می کند.

در هر زمانی و در هر موقعیتی، شما می توانید انتخاب کنید که چگونه پاسخ بدهید. اهمیتی ندارد که شرایط و رویدادها تا چه حد ناگوارند، شما هنوز می توانید وضعیت ذهنی خود را کنترل کنید.

 

 اکنون به جای آنکه احساس اجبار کنید، به گزینه هایی که در دسترس دارید فکر کنید. چه اقدامات دیگری می توانید انجام دهید؟ کار خلاقِ شما، ارائه پیشنهاد است. نسبت به ایده ها و پیشنهادات ذهنتان پذیرا باشید و تمام گزینه ها را بررسی کنید.

 

** مرحله سوم: اقدام عملی

پس از بررسی گزینه های متعدد، بهترین گزینه که در راستای ملاکهای معنویتان و خواسته هایتان است را انتخاب کنید. گزینه ای را انتخاب کنید که کمترین هزینه و بیشتر  دسترسی را دارد، و سریعتر می تواند شما را از این مشکل بیرون آورد. سپس دست به اقدام عملی بزنید.

** مرحله چهارم: همواره ارزیابیِ اقدام

پس از اینکه دست به اقدام عملی زدید در اسرع وقت خود را ارزیابی کنید. بررسی کنید که اقدامتان توانست شما را به خواسته تان نزدیک تر کند یا خیر؟ اقدامتان مؤثر بوده است یا نه؟

بسیاری از اوقات گزینه ای که برای حل مسأله پیش می گیریم ممکن است جواب ندهد.

اگر مؤثر نبود، گزینۀ دیگری را می توانید جایگزین کنید.

سمیه نوش آبادی

*** راهکاری برگرفته از تئوری مطرح شده توسط دکتر علی صاحبی/ مربی ارشد مؤسسه ویلیام گلاسر

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار