26. تير 1399 - 11:48   |   کد مطلب: 8470
درنشست کارآفرینی و توانمندسازی زنان برای اشتغال مطرح شد
شبکه‌های اجتماعی، راهی برای رونق کسب و کار زنان
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به فراگیری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در بین زنان خانه دار تاکید کرد که می‌توان با بهره گیری از تکنولوژی های حوزه فناوری اطلاعات در جهت رونق فضای کسب و کار استفاده کرد.
ejtemaei

به گزارش شبنم ها، به نقل از خبرگزاری ایسنا، مریم نهاوندی در نشست کارآفرینی و توانمندسازی زنان برای اشتغال که به همت اندیشکده مطالعات راهبردی میثاق برگزار شد، به مفهوم کارآفرینی و توانمندسازی اشاره و اظهار کرد: کارآفرین به کسی اطلاق می شود که تعهد می کند مدیریت کسب و کاری را توام با ریسک قبول کند. امروزه تحت عنوان کارآفرین اجتماعی مباحثی مانند جلوگیری از فقر، ورود پزشکان بدون مرز و نظایر آن از نوع کارآفرینی اجتماعی است.

وی افزود: مفهوم توانمندسازی نیز بیشتر به فردی اطلاق می شود که می خواهد عده‌ای را به کار بگیرد. این افراد باید به مهارت‌های روز مسلح باشند و تخصص هایی را داشته باشند. توانمندسازی در مفهوم دیگر یعنی اینکه مجری یا مسئول فرصت هایی را برای افراد زیر دست ایجاد می کند تا آن افراد بتوانند قابلیت دستیابی به فرصت‌ها و منابع را داشته باشند.

او با اشاره به راههای برقراری ارتباط بین کارافرینی و توانمندسازی گفت: برای مثال یکی از ویژگی‌های یک فرد کارآفرین، مدیریت درست است یا اینکه زمان شناس باشد و از طرفی تخصص لازم را داشته باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فردی که دارای این ویژگی‌ها است، می‌تواند کارآفرین باشد. به عبارت دیگر اینکه افراد ایده هایشان را عملی کنند یعنی کارآفرینی.

وی به کارآفرینی در حوزه زنان اشاره و اظهار کرد: در حوزه کارآفرینی زنان چند بحث مهم مطرح است. یک اینکه چگونه این فرآیند باید در زنان ایجاد شود، چگونه رشد پیدا کند و در انتها به رشد منتهی شود. برای اینکه این مهم در مرحله کسب و کار اتفاق بیفتد، به دو چیز احتیاج است؛ اول ایجاد کسب و کار جدید و دوم خرید سهام.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: عوامل فردی، ویژگی های شخصی و سرمایه انسانی از جمله عوامل موثر روی ایجاد کسب و کار جدید و همچنین خرید سهام در این حوزه حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در جامعه حدود 10 درصد زنان در حوزه کارآفرینی وارد شدند اظهار کرد: سوال اینجاست که این زنان چگونه می توانند رشد و توسعه پیدا کنند. یکی از این عوامل فروش است. مانند فروش ایده و سودی که از آن حاصل می شود.

نهاوندی با اشاره به عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر ایجاد کسب و کار زنان کارآفرین ادامه داد: عواملی همچون نگرش موافق اطرافیان، ارزش ها و باورهای جامعه، آموزش و محرک های محیطی مانند عدم رضایت از شغل قبلی، کمبود فرصت های مناسب و درآمد ناکافی خانواده ازجمله این عوامل هستند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم بکارگیری فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی در کسب و کار زنان اظهار کرد: در شرایط فعلی بسیاری از خانم ها و به‌ویژه خانم های بازنشسته و خانه دار زمان بسیاری را صرف این مسایل می کنند. در این راستا می‌توان از این تکنولوژی ها و فضای مجازی در جهت ایجاد فضای کسب و کار برای زنان خانه دار و بازنشسته استفاده کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: اگر اقتصاد را صرفا به معنی تولید، مصرف و عرضه مطرح نکنیم و مفهوم بالاتری به آن تخصیص دهیم، می توان امیدوار بود که این مهم منجر به کاآفرینی زنان شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار