2. خرداد 1399 - 10:13   |   کد مطلب: 7947
امروزه استفاده از تکونولوژی و گوشی های هوشمند در اختیار کودکان نیز قرار گرفته که این تکنولوژی علاوه بر بی تحرکی و کاهش روابط اجتماعی سبب شده تا بسیاری از بازیهای کودکان نیز به فراموشی سپرده شوند.
وقت های طلایی کودکان در اختیار تکنولوژی/بازیهای کودکانه در حال فراموشی

به گزارش شبنم ها  به نقل از  بازتاب بروجرد این روزها وسایل ارتباطی مدرن گسترش زیادی یافته به طوریکه در کمترین زمان و کمترین هزینه ممکن می توان اطلاعات را برای مخاطب ارسال کرد و با بسیاری از افراد در گروه های مختلف شبکه های اجتماعی بدون چهره به چهره شدن صحبت کرد.

استفاده از گوشی های هوشمند و حضور در گروه های مختلف این روزها رونق زیادی دارد به طوری که دور  شدن لحظه ای از گوشی ها سبب به هم ریختن افراد می شود.
در زمان های نه چندان دور بهترین هدیه برای کودکان خریدن دوچرخه و یا اسباب بازی مورد علاه آنها بود اما امروزه بهترین هدیه ای که کودکان در سنین کم در دست دارند ، گوشی های هوشمند است.
در ادامه گفت و گوی تفصیلی با روانشناس و مشاوره خانواده در بروجرد با موضوع استفاده از شبکه های اجتماعی با محوریت کودکان و نوجوانان انجام شده است.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر روابط اجتماعی گذاشته است؟
"علیرضا رخشان" در پاسخ به این سوال گفت: طی سالهای اخیر شبکه های اجتماعی رواج و گسترش زیادی یافته و سبب شده تا جای خیلی از روابط اجتماعی را بگیرد که این کاهش روابط نه تنها در کودکان بلکه در بزرگترها نیز دیده می شود.
استفاده زیاد از این شبکه ها ارتباط حقیقی و روابط اجتماعی را تضعیف کرده و بیشتر کاربران در طول روز ساعتهای زیادی از وقت خود را صرف این شبکه ها می کنند.
در گذشته بسیاری از کودکان در اوقات فراغت خود از بازیهای سالم بهره می بردند اما امروزه بسیاری از کودکان بازی کردن با تبلت و گوشی های هوشمند را جزیی از برنامه های خود قرار داده اند که از نظر روانشناسی می توان گفت که استفاده از این ابزار ، اعتیاد نسل جوان محسوب می شود.
بسیاری از افراد و کودکانی که با گوشی های هوشمند سرو کار دارند به محض گرفتن این گوشیها از آنها نظم ذهنی آنها دچار اختلال می شود و متاسفانه یکی از آثار استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی این است که آستانه تحمل فرد را کاهش می دهد و زمینه واقع بینی در این افراد نیز پایین می آید.

چگونه می توان نظارتی بر کودکان در راستای استفاده از این گوشی ها داشت؟
باید گفت که حذف کردن این گوشیها و ابزار امکان پذیر نیست یعنی نمی توان با ممنوعیت ، سخت گیری و فیلترینگ سبب شد تا کودکان کمتر از این شبکه ها استفاده کنند بلکه اجرای این کارها تنها حریص شدن کودکان و پنهان کاری آنها را در استفاده از این گوشیها به همراه دارد.
خانواده نقش مهمی در این راستا دارد و می تواند با وقت گذاشتن برای کودک و نوجوان خود سبب شود تا استفاده آنها از این ابزار خود به خود کاهش یابد.
استفاده از ورزش ، کتابخوانی و بازی و سرگرمی می تواند جایگزین خوبی برای این شبکه ها شوند که اجرای این برنامه ها سبب صمیمت بیشتر خانواده خواهد شد و زمانی که خود والدین این برنامه ها را روزانه انجام دهند به طور قطع کودکان از بزرگترها الگو می گیرند.

بیشترین قشری که در استفاده از شبکه های اجتماعی آسیب می بینند کدامند؟
نوجوانان و جوانان بیشتر در این دوره که دچار ابهام نقش هستند ومسائل و مشکلاتی دارند به دنبال جایگاهی می گردند که هویت سازی کنند ودر همین راستا بیشترین آسیب را در استفاده از شبکه های اجتماعی می بینند.
در این شبکه ها افراد می توانند با هویت پنهان ابراز وجود کنند و در واقع باعث می شود که فرد یک سرگرمی غیر مفید را انجام می دهد .
خانواده هایی که صمیمت بیشتری دارند نوجوانان و جوانان این خانواده ها کمتر در معرض آسیب این شبکه ها قرار دارند اما بیشترین خطر در نوجوانانی است که که هویت سالمی ندارند.

استفاده از این شبکه ها چقدر در افت تحصیلی دانش آموزان تاثیردارد؟
استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی تاثیر مهمی بر روی تمرکز افراد دارد که افسردگی و بیماریها قلبی و عروقی از دیگر معایب استفاده زیاد از این شبکه هاست و در واقع دانش اموزان با ورود در این دنیا ، تمرکز و انگیزه کافی را ندارند چرا که این شبکه ها وقت گیر و اعتیاد آور است.
وقتی دانش آموزی بیشتر اوقات خود را در این شبکه ها سپری می کند ، تنظیم کردن وقت برایش دشوار است و نمی تواند از وقت مفید خود به درستی استفاده کند.
استفاده از امکانات دنیای مدرن نیازمند فرهنگ سازی است و در مدارسی که از وسایل مدرن برای تدریس و تحصیل استفاده می کنند نیاز است که آمادگی ، فرهنگ سازی و زیرساخت های لازم انجام شود .

چه سنی برای استفاده از گوشی ها و شبکه ها توصیه می شود؟
ترجیحا تا زیر 5 الی شش سالگی بهتر است که این وسیله وارد زندگی کودکان نشود و توصیه می شود استفاده از گوشی بعد از دوران ابتدایی کودکان تهیه شود چرا که در این سن مغز رشد کافی داشته و بهتر است که در دوران نوجوانانی نیز با مراقبت و نظارت خانواده ها از این ابزار استفاده شود.

در دوران کودکی اگر کودکان وارد این دنیای مجازی شدند بهتر است که نظارت والدین باشد اما این نظارت حالت سلطه گری و زورگویانه به خود نگیرد چرا که این کار تنها ازصمیمیت می کاهد ولی اگر این نظارت دوستانه باشد قطعا خود کودکان می پذیرند.

شیوه های استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی باید آموزش داده شود و وقتی والدین بیشتر وقت خود را با خانواده باشند و ارتباط عاطفی و کلامی برقرار کنند قطعا این کودکان و نوجونان الگو می گیرند و خانواده ها در راستای پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود نقش مهمی دارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار