16. آبان 1394 - 12:37   |   کد مطلب: 7938
یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: زنان و دختران جوان باید از کار کردن در محیط هایی که فاقد امنیت کافی است، بپرهیزند و با افشاگری درباره افراد بی اخلاق بساط فعالیت آنها را برچینند زیرا در این صورت مسوولان قضایی نیز در جریان این موارد قرار گرفته و با افراد متخلف برخوردهای قانونی نیز می کنند.
توصیه های یک آسیب شناس به بازیگران زن سینما

به گزارش شبنم ها به نقل از  افکارخبر، دکتر مجید ابهری اظهار کرد: عالم سینما برای بسیاری از دختران جوان دارای جاذبه های فراوانی است و این عده به خیال دستیابی به شهرت و معروفیت به دنبال فعالیت گسترده در این عرصه هستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر موارد متعددی از آزار به زنان در محیط های کاری مطرح شده است که این گونه آزارها در برخی مشاغل بیشتر است.

وی ادامه داد: در حوزه سینما روابط افراد بسیار گسترده تر است و افراد ارتباط نزدیک تری بایکدیگر دارند در این میان عده ای افراد سودجو برای سوء استفاده از دختران و زنان جوان به آنها وعده گرفتن نقش های مهم در پروژه های سینمایی و ... می دهند در حالی که این وعده توخالی و پوچ است.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته و همچنین هفته های اخیر چند تن از بازیگران زن نسبت به وجود فساد در سینما و همچنین پیشنهادهای بی شرمانه افشاگری کرده اند که کارشناسان و مسوولان وزارت ارشاد و همچنین قوه قضاییه باید این موارد را بسیار جدی گرفته و در جهت حمایت از زنان بازیگر اقدامات اساسی انجام دهند.

وی توضیح داد: در برخی سازمان‌های غیردولتی نگاه تبعیض آمیز به زنان و نبود امنیت برای آنها وجود دارد که رفتاری ناعادلانه،غیر اسلامی و غیراخلاقی است و باید هرچه سریعتر اصلاح شود.

وی تاکید کرد: زنان در کشور ما دارای کرامت بوده و کسی حق ندارد به صرف نگاه جنسیتی به آنان توهین کرده و انتظار انجام هر کاری داشته باشد، متاسفانه این گونه رفتارها سبب شده تا بسیاری از بانوان در محیط های کاری از اضطراب دائمی رنج ببرند و احساس امنیت نکنند و نتوانند با خیال راحت مشغول فعالیت اجتماعی و اقتصادی شوند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد این عده باید گفت که ترس از بی‌آبرویی و متهم شدن به فساد اخلاقی و یا ترس از دست دادن شغل و منبع درآمد، سبب می شود تا زنان نسبت به فجایع محیط کار سکوت کنند زیرا جامعه نیز به چشم خوبی به آنها نمی نگرد و آنها را مقصر می داند.

ابهری گفت: در حالی که زنان باید بدانند با افشارگری می توانند مانع ادامه رفتارهای غیر اخلاقی و سوء استفاده در محل کار شوند بنابراین آنها در مواجهه با چنین مواردی باید واکنش تند نشان داده و اجازه ادامه این رفتارها را به افراد بی اخلاق ندهند.

این متخصص علوم رفتاری خاطر نشان کرد: در حوزه سینما اوضاع کمی متفاوت است یعنی دختران و زنان به صرف بدست آوردن حقوق وارد این عرصه نمی شوند بلکه شهرت و میل به معروفیت و دیده شدن، هدف اصلی است و این مساله سبب می شود تا برخی کارگردانان، تهیه کنندگان و مسوولان آموزشگاه ها از علاقه این افراد سوء استفاده کرده و به مقاصد شوم خود دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: معمولا در این عرصه دختران و زنان پس از مورد سوء استفاده قرار گرفتن می توانند به نقش های کوتاه دست یابند در حالی که کرامت انسانی خود را به شدت زیر سووال برده اند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر دختران و زنان جوان برای خود شأن قائل باشند در مواجهه با چنین مواردی با فرد خاطی برخورد جدی کنند؛ حتم بدانید اوضاع پشت پرده سینما بسیار خوب خواهد شد.

وی توضیح داد: چندسال گذشته برخی از کارگردانان و بازیگران نسبت به وجود روابط نامناسب در عالم سینما افشاگری کرده و هشدار دادند که با واکنش های تندی مواجه شدند در حالی که اگر زنان سینما این موضوع را با جدیت دنبال می کردند؛ تاکنون ریشه این رفتارهای ناهنجار از بین رفته بود و دختران این سرزمین کمتر به دام افراد بی اخلاق می افتادند.

وی درباره اظهارات برخی بازیگران زن در مورد نبود تشکل صنفی برای حمایت از حقوق آنها گفت: البته این مورد می تواند درست باشد زیرا اگر صنف و مرجع حمایتی وجود داشته باشد زنان بازیگر در صورت مواجهه با چنین مواردی می توانند مراتب را به مسوولان اطلاع داده و از آنها کمک بخواهند و مسوولان نیز با شدت و جدیت با افراد خاطی برخورد کرده و اجازه فعالیت به آنها را نمی دهند اما اکنون این قشر از نبود حمایت های قانونی و صنفی رنج می برند.

ابهری در پایان خاطر نشان کرد: در عین حال زنان و دختران جوان باید از کار کردن در محیط هایی که فاقد امنیت کافی است، بپرهیزند و با افشاگری درباره افراد بی اخلاق بساط فعالیت آنها را برچینند زیرا در این صورت مسوولان قضایی نیز در جریان این موارد قرار گرفته و با افراد متخلف برخوردهای قانونی نیز می کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار