20. اسفند 1398 - 6:24   |   کد مطلب: 7041
دوران کودکی مهمترین دوران‌ زندگی هر انسانی محسوب می‌شود چرا که فرد بالاترین میزان آمادگی برای پذیرش آموزش‌ها را دارد اما این دوران مهم زندگی هم در حال تغییر به سمت زندگی غربی است...
کودکی با رقص، مد و سگ و گربه بازی؟!

دوران کودکی مهمترین دوران‌ زندگی هر انسانی محسوب می‌شود چرا که  فرد بالاترین میزان آمادگی برای پذیرش آموزش‌ها را دارد. اگرچه در این شکی نیست که بستر خانواده بهترین و مهم‌ترین منبع آموزش کودک در این سن به شمار می‌آید اما کارتمام وقت والدین به ویژه اشتغال مادران باعث شده که مهد کودک‌ها این مسئولیت مهم را برعهده بگیرند.
سپردن کودک به مهد کودک‌ها به این معناست که قرار است شش تا هشت ساعت از روز را در کنار مربیان مهد و همسالانش سپری کند. زمانی که والدینی فرزند خود را به مهد می‌سپارند به این امید فرزند خود را تنها می‌گذارند که نهاد مطمئنی علاوه بر حمایت از کودک و توجه به او، با ارائه آموزش‌های لازم اولین گام‌های اجتماعی کردن وی را بر می‌دارد.   
از طرفی کودک می‌تواند از بازی با همسالان خود لذت برده و لحظات شادی را سپری کند. کودکان می‌توانند با حضور در مهد کودک فرصتی پیدا کنند تا با هم سن و سال‌های خود آشنا شده و برقراری ارتباط با سایر افراد، فراتر از محدوده خانواده و یک اجتماع بزرگتر را فراگیرند.

اخیرا مشاهده می‌شود برخی مهد کودک‌های شهر تهران کلاس‌هایی با عنوان رقص، باله، آموزش ارتباط با حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه برگزار می‌کنند. هنوز معلوم نیست این مدیران این مراکز با چه انگیزه و فلسفه‌ای جز بالا بردن کلاس مهد کودک خود آموزش مد روز لباس را در لیست برنامه‌های خود قرار داده‌اند

یادگیری آداب اجتماعی، انجام حرکات ورزشی، آموزش قرآن، شعرخوانی، اجرای نمایش و گروه سرود، برگزاری کارگاه‌های خلاقیت و درست کردن کاردستی از جمله اقداماتی هستند که برای رشد و پرورش و افزایش خلاقیت کودک در بیشتر مهد کودک‌ها انجام می‌گیرند.
 کودک با فراگرفتن این موارد می‌تواند در سنین بالاتر راحت از هم سن و سالانی که کودکی خود را در خانه و به دور از گروه همسالان سپری کرده‌اند در اجتماع حضور پیدا کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنند.
از طرفی به دلیل خصوصی بودن مهدهای کودک در سراسر کشور مدیران این مراکز با افزایش امکانات خود در پی جذب تعداد بیشتری از این کودکان بوده و برنامه‌های آموزشی مختلفی را ارائه  ‌دهند. به گونه‌ای که در گوشه گوشه شهر تهران تبلیغ‌هایی را در رابطه با فعالیت مهد کودک‌ها میبینیم که هریک به دنبال پیشی گرفتن از دیگران هستند.
اما متاسفانه مشاهده می‌شود که این فضای رقابتی به جای بهتر کردن اوضاع باعث غیر قابل کنترل شدن مهد کودک‌ها و روی آوردن به اجرای برنامه‌هایی شده است که به هیچ عنوان با فرهنگ ایرانی اسلامی ما تطابق ندارند.
اخیرا مشاهده می‌شود برخی مهد کودک‌های شهر تهران کلاس‌هایی با عنوان رقص، باله، آموزش ارتباط با حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه برگزار می‌کنند. هنوز معلوم نیست  مدیران این مراکز با چه انگیزه و فلسفه‌ای جز بالا بردن کلاس مهد کودک خود آموزش مد روز لباس را در لیست برنامه‌های خود قرار داده‌اند. آن هم برای بچه‌هایی که باید ناب‌ترین روزهای زندگی خود را نه با دغدغه‌های بزرگسالان بلکه به بازی و شادی سپری کرده و به قول خودمان کودکی کنند. 
یکی دیگر از مواردی که در مهد کودک‌ها رواج یافته پخش و آموزش ترانه‌های غربی به بهانه ایجاد تفریح و شادی برای کودکان است. درست است که شادی حق مسلم هر کودکی محسوب می‌شود اما نباید فراموش کرد که هر اقدامی باید متناسب با روحیه کودکان و فرهنگ رایج و رسمی جامعه باشد.
به ویژ آنکه نگرش کودکان بسیار منعطف بوده و در هر ظرفی که ریخته شود همانگونه شکل می‌گیرد. اکنون کودکان بسیاری در مهد‌هایی که نه هزینه‌های آنچنانی داشته و نه داعیه تخصصی و مدرن بودن دارند شادترین لحظات خود را با برگزاری مراسم جشن و سرود کودکانه سپری می‌کنند.

کلاس ورزش یا کلاس رقص؟

یکی از مواردی که به صورت روزانه در مهدهای کودک اجرا می‌شود برنامه‌های ورزشی است. اما آنچه که مشاهده می‌شود این است که این برنامه‌ها کم کم  در حال دادن جای خود به کلاس‌های رقص هستند و این در حالی است که آموزش رقص در مهد کودک ها ممنوع است. توجه به این نکته از این جهت اهمیت بیشتری می‌یابد که علاوه بر سبک زندگی غربی با این روند در پی بی اهمیت جلوه دادن توجه به قانون به فرزندان این مرز و بوم هستیم که قرار است آینده سازان این مملکت باشند.

آموزش نگهداری سگ و گربه

 

رقص و موسیقی غربی و نگهداری سگ و گربه نه تنها هیچ جایی در استانداردهای مهدهای کودک ندارد بلکه به کلی با ارزش‌های دینی و فرهنگی که باید در آن‌ها رعایت شود در تضاد است

توجه به سایر مخلوقات خداوند از جمله حیوانات و آزار نرساندن به آن‌ها موضوعی است که بارها در دین اسلام بر آن تاکید شده است. اما اینکه بیاییم نگهداری از سگ و گربه و سبک زندگی غربی را که به هیچ عنوان با فرهنگ ایرانی اسلامی ما تطابق ندارد آموزش بدهیم موضوع دیگری است.
در این مورد نیز با القای الگوی زندگی که برخی از بزرگسالان نشانه شان بالا و باکلاس بودن می‌دانند به راه اشتباهی می‌رویم که نه تنها فایده‌ای برای رشد و بالندگی کودکان ندارد بلکه باعث افتادن در دام سطحی نگری و بی‌توجهی به هنجارهای موجود در جامعه می‌شود.
رواج مواردی که از آن یاد شد نشان از بی توجهی دستگاه‌های مسئول به استانداردها و فعالیت‌‌های مهدهای کودک دارد. رقص و موسیقی غربی و نگهداری سگ و گربه نه تنها هیچ جایی در استانداردهای مهدهای کودک ندارد بلکه به کلی با ارزش‌های دینی و فرهنگی که باید در آن‌ها رعایت شود در تضاد است.
افزایش میزان نظارت‌ها، ارتقاء آگاهی‌های مردم در خصوص چگونگی فعالیت مهد کودک‌ها توجه به فعالیت‌های انجام گرفته در این مراکز و  لزوم آشنایی پدران و مادران جوان با اهمیت موضوع آموزش در دوران کودکی از عواملی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
چرا که ممکن است زمانی به خودمان بیاییم که دیگر برای جا انداختن و حفظ ارزش‌های موجود بسیار دیر باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار