29. تير 1394 - 13:27   |   کد مطلب: 6562
رئیس دانشکده حضرت زینب(س) گفت: موضوع حجاب مسئله‌ای تک عاملی نیست و یکی از عوامل مهم بیدحجابی در جامعه ما تغییر ذائقه آقایان در انتخاب دختران برای ازدواج است.
تغییر ذائقه مردان در ازدواج از عوامل مهم بدحجابی/ لزوم استفاده از هنر اسلامی در امر ترویج حجاب و عفاف

دکتر معصومه حاج حسینی، رئیس دانشکده حضرت زینب(س) در گفتگو با طنین یاس، موضوع عفاف و حجاب را امری چند بعدی دانست و عنوان کرد: موضوع حجاب مسئله‌ای تک عاملی نیست و یکی از عوامل مهم بدحجابی در جامعه ما تغییر ذائقه آقایان در انتخاب دختران برای ازدواج است.

ملاک‌های ازدواج مردان سطحی و ظاهری شده است

وی با اظهار به اینکه در جامعه شاهد مردانی هستیم که تنها از روی ظاهر دست به انتخاب می‌زنند، گفت: در اغلب این موارد ارزش‌گذاری انتخاب یک دختر از عفت، ایمان و هم کفو بودن به مسائل و ملاک‌های ظاهری کشیده می‌شود، در حدی که می توان گفت: مطالبه‌ مردان در این خصوص، تغییر جدی داشته است.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد با بیان اینکه تغییر مطالبات مردان در امر ازدواج منوط به تغییر در ملاک انتخاب و همسر خوشایند آنها شده است، اظهار کرد: از این رو شاهد این هستیم که بسیاری از بانوان کشورمان در حالی که حجاب را به عنوان امری بدیهی قبول دارند اما به این نتیجه رسیده اند برای حفظ زندگی خود باید طوری رفتار کنند تا با ملاک‌های خوشایند همسرشان و یا مردان دم به بخت موافق باشد.

حاج حسینی تصریح کرد: مورد توجه و انتخاب قرار گرفتن از سوی مردان یک از مهمترین علت‌های بد حجابی و حتی بی‌حجابی و بی‌بند و باری در بین جوانان محسوب می‌شود که خود جای بحث و کار جدی دارد.

مسئول سابق مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی بسیج، افزود: متأسفانه در جامعه دیده می‌شود که دختران محجبه و عفیف با این تغییر ذائقه در امر ازدواج فرصت‌ها را از دست می‌دهند! و بر خلاف آنها دخترانی که با خودنمایی، شانس خود را برای ازدواج بالا برده اند به درصدی از موفقیت در این زمینه می‌رسند که نتیجه آن برای دخترانی که قصد تشیکل خانواده دارند، می‌شود برگزیدن راه خودنمایی برای رسیدن به ازدواج ....

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام (ره) فرمودند که صلاح و فساد یک جامعه به زن‌های آن جامعه بستگی دارد و اینکه ما زنان را در این مسیر چگونه مصلح کنیم از موارد مهم برای توجه است .

ضربه کاری سیاست‌زدگی بر پیکره حجاب

رئیس دانشکده حضرت زینب(س) اظهار کرد: تبیین ارزش‌ها در جامعه از عوامل مهم است و عدم طرح مسائل سیاسی و سوگیری‌های سیاسی در حجاب از جمله مهمترین کارهاست چرا که تعیین پوششی خاص به عنوان نمادی برای یک گروه سیاسی آسیب‌های جدی بر حوزه حجاب وارد می‌کند.

تقویت و بهره‌گیری از غیرت دینی، عامل مهم در ترویج حجاب

 این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چنانچه از غیرت دینی افراد اعم از زن و مرد استفاده کنیم و سوگیری‌های سیاسی را کنار گذاریم نتیجه های رضایت‌بخشی به دست خواهیم آورد.

موسیقی و دور شدن از فطرت انسانی از عوامل بدحجابی

این کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: از عوامل دیگر در بی‌حجابی بحث موسیقی است،‌ در روایات ما آمده است که اهل موسیقی بی‌غیرت می شود و در حفظ ناموس خود تلاشی نمی‌کند و این امر در خانم‌ها نیز به تغییر مطالبات در آنها و عدم پذیرش ارزش‌های دینی بروز می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه چنانچه در بحث حجاب و عفاف به سراغ فطرت انسان‌ها برویم و از جنبه انسان‌شناسی وارد شویم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید، گفت: با توجه به فطرت و آفرینش، انسان‌ها، صرف نظر از اینکه چه ایدئولوژی داشته باشند به پذیرش حجاب روی خواهند آورد.

رئیس دانشکده حضرت زینب(س) با تاکید بر اینکه  وقتی کاری با تفکر و تامل صورت گیرد هیچگاه و در هیچ شرایطی ترک نخواهد شد، اظهار کرد: در جامعه اسلامی برای هر چه بیشتر تاثیر گذار بودن حجاب باید هر کاری که در جهت رشد این مسئله موثر است انجام داد و این در صورتی محقق می‌شود که مسئله حجاب دغدغه‌ای همگانی و بدور از سیاست‌زدگی باشد .

لزوم کوک شدن همه سازها بر حجاب‌مداری و ترویج فرهنگ حجاب

وی ادامه داد: در این میان از ابزارها با ترکیب‌های متنوع تیز می‌توان بهره جست، هنر و خصوصا هنر اسلامی که تا کنون توجه چندانی به آن نشده است حتی از شهرسازی و معماری تا تفریح‌گاه‌ها ، هنر نوشتاری و همه ابزار و امکاناتی که می‌توان در این خصوص از آن استفاده کرد .

این استاد دانشگاه گفت: وقتی در فضایی زندگی می‌کنیم که رسانه‌، ساز خود را می‌زند، سینما، ساز خود را،‌ مدرسه، مربی‌زبان، استاد دانشگاه و .. ساز خود را می‌زنند و بین همه این‌ها تقاطع‌های جدی وجود دارد، چگونه می‌توانیم از جوان و نوجوان، انتظار داشته باشیم که راه درست را پیدا کند.

  مسئول سابق مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی بسیج، گفت: در این خصوص بحث‌های جدی مسئولانه و دلسوزانه و در عین حال کارشناسی لازم است و چنانچه بخواهیم به مسئله حجاب به طور واقعی و منطقی بنگریم توجه به آن جدی به نظر می‌رسد.

اهمیت نقش الگوسازی برای تبیین و ترویج حجاب و عفاف

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مثلا در رسانه به ویژه در برنامه های صدا و سیما، ارزش‌هایی مانند حجاب به گونه‌ای ارائه می‌شود که تعارض‌های چند گانه برای جوان ایجاد می‌کند و این مهم از جمله خطرات جدی در فرهنگ سازی حوزه حجاب است .

وی گفت: چنانچه از افرادی که نقش‌های کلیدی دارند مانند ورزشکاران، بازیگران، هنرمندان و همه کسانی که جوان امروز آن را به عنوان الگو برای خود می‌پندارد استفاده کنیم و ابتدا آنها را به این درک برسانیم که حجاب شما الگوی جوان امروز ما می‌شود ؛ توانسته‌ایم قدمی موثر در این راه برداریم. 

رئیس دانشکده حضرت زینب(س) گفت: وقتی در جامعه امروز خانواده مذهبی فرزند خود را با نظام ارزش‌های والا و اسلامی رشد می‌دهد و از آن طرف مدرسه، محیط کلاس بیرون از مدرسه و ... ارزش دیگری را به او گوشزد می‌کنند، چگونه خواهیم توانست نسل امروز را از سردگمی نجات دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما نمی‌توانیم تربیت معلم و محیط آموزشی را منکر شویم چرا که در برهه‌ای از زندگی؛ فرزندانمان معلمان خود را کامل‌ترین فرد در زندگی خود می‌دانند.

وی تأکید کرد: چنانچه بخواهیم جامعه به سمت اسلام و حقیقت ناب زندگی سالم پیش رود و مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند می‌بایست آسیب‌شناسی و تحقیقات مهم و موثر در این خصوص انجام دهیم و با مطرح کردن گزارشات درست و قابل استناد در این حوزه کار کنیم .

ارائه نتیجه تحقیقات آسیب‌شناسی حجاب از جمله مهمترین اقدام در جهت آگاه سازی جامعه

حاج حسینی ادامه داد: در دسترس قرار دادن نتیجه تحقیقات در زمینه نقش بدحجابی در فروپاشی خانواده ها را یکی دیگر از راه های مقابله با بدحجابی در راستای آگاه سازی جامعه دانست.  

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود :وقتی جوان از نزدیک خطر را حس کند دیگر به چانه‌زنی در خصوص اینکه مردها چشمان خود را ببندند و نگاه نکند، نمی پردازد( که اغلب در دختران دانشجو این بحث مطرح می‌شود ) چرا که اگر این خطر به درستی حس شده و با تحقیقات موثق در اختیار مردم قرار داده شود، کاملا نتیجه بخش خواهد شد .

رئیس دانشکده حضرت زینب(س) تاکید کرد: ارائه تحقیقات در خصوص آسیب شناسی حجاب برای  مردم تاثیر بسیار زیادی در آگاهی بخشی  افراد جامعه داشته و آنان را تشویق به مطالعه و عمیق‌تر شدن در مسئله حجاب و حفظ آن می‌کند .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار