7. آذر 1398 - 15:28   |   کد مطلب: 6485
یک کارشناس مامایی گفت: وجود برخی علائم در دوران بارداری طبیعی است و نیاز به پیگیری پزشکی ندارد.
  این علائم در دوران بارداری طبیعی است

 به گزارش شبنم ها، فریبا اسدی اظهار کرد: با شروع بارداری بدن نیز دچار تغییراتی می‌شود که گاهی اوقات موجب آزار مادران باردار می‌شود.

وی افزود: در اوایل بارداری تغییرات هورمونی در سطح بدن ایجاد می‌شود، سطح هورمون زنانه بالا می‌رود و تعادل هورمون نیز بر هم می‌ریزد.

اسدی تصریح کرد: تغییرات خلق و خو، درد معده، ویار، ترش کردن معده، پوسیدگی دندان‌ها، خونریزی لثه و تکرر ادرار از علائمی است که زنان باردار در طول بارداری خود تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: تهوع در دوران بارداری از مشکلات شایعی است که مادران باردار و بویژه در حاملگی سنین پایین و بیش از 35 سال با آن مواجه‌اند و ممکن است هر نوع ماده غذایی یا مواد معطری که حتی در گذشته آن را دوست داشته است، در این دوران باعث تهوع او شود.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: راه‌های درمان تهوع در زنان باردار این است که وعده‌های غذایی کم‌حجم و در فاصله‌های کوتاه میل کنند، از مصرف مواد غذایی محرک مانند ادویه‌جات، بادمجان، گوجه‌فرنگی، انواع نوشابه و غذاهای فست‌فود خودداری کنند.

وی توصیه کرد: مصرف موادی نظیر زنجبیل و سیرابی پخته شده در کاهش تهوع در زنان باردار بسیار تاثیرگذار است.

اسدی تاکید کرد: در صورتی‌که تهوع بارداری با رعایت موارد ذکر شده برطرف نشود، مجبوریم شخص باردار را تحت درمان دارویی قرار دهیم که شایع‌ترین تجویز دارویی استفاده از ویتامین B6 است.

وی افزود: حساسیت سینه‌ها و دردناک شدن آن در اوایل بارداری بسیار شایع است که خانم‌ها می‌توانند با کمپرس آب گرم از میزان درد آن بکاهند.

اسدی گفت: ترشحات زنانگی نیز در اوایل دوران حاملگی شروع می‌شود و تا زمانی‌که این ترشحات همراه با علائم عفونی مانند بوی بد و سوزش و خارش همراه نباشد، طبیعی است.

وی با بیان اینکه تکرر ادرار نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که مادران باردار در هشت هفته اول و در اواسط بارداری و ماه‌های هفتم با آن مواجهند، تصریح کرد: تا زمانی‌که تکرر ادرار با علائمی نظیر سوزش، درد پهلو و ... همراه نباشد، طبیعی است و نیازی به پیگیری ندارد.

انتهای پیام/

ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار