6. آبان 1398 - 11:16   |   کد مطلب: 6027
زن و شوهر باید به یکدیگر کمک کنند تا فضای عبادی و طاعت و بندگی در خانه ایجاد شود.
بانوان و ارزش خانه‌داری

 حضرت‌زهرا(س) در آخرین روزهای زندگی از حضرت‌علی(ع) پرسیدند که من چگونه همسری برای شما بودم؟ امیرمومنان(ع) فرمودند: برای من در راه طاعت خداوند خوب یاوری بودی. از همین جمله حضرت استفاده می‌شود که زن و شوهر باید به یکدیگر کمک کنند تا فضای عبادی و طاعت و بندگی در خانه ایجاد شود.

بر‌اساس فرمایش قرآن نیز بانوان به‌صورت ویژه وظیفه مهمی دارند‌. این امر حتی در حوزه تربیت سنگین‌تر از وظیفه مرد است. برای روشن‌شدن این موضوع می‌توان به روایتی در این‌باره اشاره کرد که فردی نزد رسول‌خدا(ص) آمد و عرض کرد که بین پدر‌و‌مادر نسبت به کدام یک احترام کنم؟ فرمودند: به مادرت، بار دوم و سوم هم پرسید و فرمودند: به مادرت، و بار چهارم فرمودند: به پدرت خدمت کن!

در همین زمینه، قرآن مجید در آیه‌های ١٠ و ١١ سوره تحریم نیز برای کافران و مومنان با اشاره به زن می‌فرماید: «خدا برای کافران مثل زن نوح و زن لوط را می‌آورد...» و «خدا برای کسانی که ایمان آورده‌اند، زن فرعون را مثل می‌زند...»؛ یعنی با‌وجود اینکه می‌توانست از میان مردها در این مورد مثال بزند، اما از این نمونه‌ها نام برده تا نشان دهد که بیشترین بار تربیتی بر دوش زن است.

زن‌ها می‌تواند با لطافت‌هایی که خدا به آن‌ها عنایت کرده‌، مسیر درست را به مردشان نشان دهند و آنان را به کانون دین بازگردانند. به‌عبارتی، وظیفه زن خطیرتر از وظیفه مرد است و امروز دشمنان این وظیفه را از دست زنان مسلمان گرفته‌اند؛ در‌حالی‌که در همین دنیای امروزی در ژاپن تصویب شده که کار خانم‌ها دوتاسه ساعت کاهش یابد تا بتوانند خانه‌داری کنند. در همین زمینه این سوال مطرح است که آیا زن امروز جامعه ما به «خانه‌داری» به‌عنوان یک ارزش نگاه می‌کند؟

سخن زیبا و مؤدبانه

همچنین، در ادامه سخن حضرت‌زهرا(س) با امیرمومنان(ع)، این مطلب بیان می‌شود که با شما زیبا سخن می‌گفتم و از من راضی هستید؟ زیرا از پدرم شنیدم‌ اگر مردی از همسرش راضی نباشد، خدا او را با صورت به آتش می‌اندازد.

یکی از نکاتی که حضرت‌زهرا(س) به آن اشاره فرمودند، این است که در زندگی و ارتباطات با یکدیگر خوش‌کلام، خوش‌زبان و خوش‌رفتار باشید؛ زیرا زیبا‌سخن‌گفتن و استفاده از ادبیات صحیح و داشتن زبان ملایم در زندگی اثر‌گذار است.

 حجت‌الاسلام مرتضی دهشت

منبع: شهر آرا انلاین

دیدگاه شما

آخرین اخبار