12. بهمن 1393 - 11:25   |   کد مطلب: 4742
زن را از آن مقام شرافت و عزت كه داشت پايين كشيدند. به اسم آزادي «آزادزنان» و «آزادمردان» آزادي را از زن و مرد سلب كردند ... زن را مثل عروسك پايين آوردند.در صورتي كه زن انسان است، آن هم يك انسان بزرگ؛زن مربي جامعه است. از دامن زن انسان ها پيدا مي شوند.»
زن و رویای آزادی در غرب از منظر امام خمینی(ره)

 

به گزارش شبنم ها به نقل از ایل بانو،مفهوم آزادی زن از قید و بندهای به اصطلاح ظالمانه ای­ که مروّجان گرایشات فمینیسم در جهان مورد توجه قرار می دهند از دیر باز مود توجه جوامع غربی واقع شده است،لذا مخالفت با نقش مادری و سرزنش تحمل سختی های دوران بارداری و نیز متحمل شدن رنج و زحمت زن برای رشد و تربیت فرزند،هزینه کردن عواطف و احساسات برای خانواده به ویژه شوهر،صیانت از حجاب وعفاف،مدیریت در خانه و خانواده،رعایت حدود و مرزهای روابط جنسی بر اساس ازدواج و در چارچوب زندگی زناشویی....از جمله مواردی است که از سوی رسانه های غرب به عنوان مهمترین چالش های زن در مولّفۀ آزادی و حقوق زن! مورد اشاره قرار می گیرد.

لیکن واقعیت چیست؟آیا وجود انکار ناپذیر این  مصادیق  که جزو لوازم ذاتی و فطری و در عمق جان بانوان از سوی خداوند متعال به ودیعه نهاده شده است را می توان با اهدافی پلید و با برچسب عدم آزادی زن مرد نفی قرار داد؟به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش ها،واکاوی اندیشه های بلند امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران  می تواند درتبیین واقعیات موجود از مفهوم آزاید در اسلام و غرب  مفید واقع گردد:

باید اذعان نمود بر خلاف قائلان به فمینیسم و مروجان نظریۀ فروید در آزادی بی قید و بند غریزۀ جنسی  و برهنگی جنسی،لیکن شأنیت زن با اینگونه مسائل به شدت در تضاد قرار دارد،لذا بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در  تبیین مقام والای زن و در تقبیح ظلم جوامع غربی به شاخصه های فطری زن فرمودند: 

«مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند،ما مى خواهیم زن به مقام والاى انسانیَّت خودش باشد نه ملعبه (بازیچه) در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد.زن ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید «بزک» کرده بیرون بروند، با سرِ باز و لخت بیرون بروند! این مقام زن نیست؛ این «عروسک بازى» است نه زن. زن باید شجاع باشد،زن باید در مقدَّرات مملکت دخالت کند. زن آدم ساز است؛ زن «مربِّى» جامعه است».

لذا از منظر  امام خمینی(ره)  نتیجۀ رویکرد فکری غرب در برهنگی جنسی زن،تزلزل شدید جایگاه والای انسانی و عاطفی اختصاصی زن را به همراه خواهد داشت از این رو در فرازی فرمود:

«زن را از آن مقام شرافت و عزت كه داشت پايين كشيدند. به اسم آزادي «آزادزنان» و «آزادمردان» آزادي را از زن و مرد سلب كردند ... زن را مثل عروسك پايين آوردند.در صورتي كه زن انسان است، آن هم يك انسان بزرگ؛ زن مربي جامعه است. از دامن زن انسان ها پيدا مي شوند.»

بنابراین جامعۀ بانوان و سیاستگذاران فرهنگی در نظام اسلامی باید در مواجهه با مفاهیم  ادعایی غرب از قبیل آزادی و اختیار و صیانت از حقوق زنان باید  با نگاه شک و تردید بنگرند،زیرا شالوده های فکری و تئوریک در غرب بر مبنای نظریۀ فروید یعنی ارضای بی حد و حصر نیازهای جنسی جامعۀ غربی به ویژه ارضای نیازهای مردان ....بنیان نهاده شده است، که یقیناً آشفتگی غرب در مقولۀ غریزۀ جنسی و ظلم آشکار به زنان در غرب و ناهنجاری های متعددی که در قالب مرتفع نمودن غیر ضابطه مند نیازهای جنسی در جوامع غربی صورت می گیرد، قطعاً با مفهوم آزادی انسان ها به ویژه با شأن و مقام والای زن در اسلام تفاوت بسیار دارد، لذا امام راحل (ره) با تبیین اهداف شوم غرب در رواج بی بندوباری در ظاهر آزادی فرمود:

«آن آزادي كه آن ها مي خواستند براي مملكت ما،آن آزادي است كه هم جوان هاي پسر ما را و هم جوان هاي دختر ما را به تباهي مي كشد. آن آزادي را آنها مي خواهند، كه من از اين تعبير مي كنم به آزادي وارداتي، آزادي استعماري؛ يعني يك آزادي كه در ممالكي كه مي خواهند وابسته به غير باشد، اين آزادي ها را سوغات مي آورند.» «تا اين خانم ها توجه شان به اين است كه فلان مُد بايد از غرب به اينجا بيايد، فلان زينت بايد از آنجا به اينجا سرايت بكند، تا يك چيزي آنجا پيدا مي شود اينجا هم تقليد مي كنند، تا از اين تقليد بيرون نياييد، نه مي توانيد آدم باشيد و نه مي توانيد مستقل باشيد. اگر بخواهيد مستقل باشيد، اگر بخواهيد شما را به اينكه يك ملتي هستيد بشناسند و بشويد يك ملت، از اين تقليد غرب بايد دست برداريد. تا در اين تقليد هستيد، آرزوي استقلال نكنيد ...».

همچنین در فرازی دیگر مبنای آزادی زن در غرب را تنها ابزاری برای هوسرانی مردان در غرب برشمرد و فرمود:«اسلام مي خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انساني جدي و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمي دهيم كه زنان ما فقط شي ء براي مردان،آلت هوسراني باشند.»

با تأمّل و تعمّق در این بیانات نورانی و عبرت آموز باید گفت، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، راهکار مواجهه با برهنگی جنسی در غرب را در مولّفۀ استقلال فکر و اندیشه در موضوعاتی  از این دست برشمردند، امری که متأسفانه پس از گذشت سی و اندی سال از حیات پربربرکت انقلاب اسلامی، شاهد خواب زمستانی  بسیاری از سیاستگذران فرهنگی کشور هستیم،در حالی که آموزه های اسلامی و گزاره های ناب شیعی به عنوان الگو و نمونه در پاسخگوئی به همۀ مشکلات جوامع بشری در موضوعات مختلف قابل ارزیابی است و در اثبات رویکرد مترقّی امام راحل در وهلۀ نخست  تنها باید اجمالاً به این مسأله واقف بود که سیرۀ عملی اطهار(ع) و سیرۀ نبوی(ص)بر مدار تبیین موضوعات موردنیاز مردم از قبیل ورود به جزئیات سبک زندگی اسلامی به ویژه مباحث مرتبط با جایگاه بی نظیر زن در اسلام  استوار بوده است،وجود روایات متعدد در این زمینه خود مویّد این ادعاست.

لذا بر خلاف آموزه های غربی و به اذعان معمار انقلاب اسلامی ایران،چارچوب فکری آموزه های ناب شیعی به ویژه امام امّت از مقولۀ آزادی زن به روشنی آشکار می شود،لذا امید است سیاستگذاران فرهنگی نظام اسلامی با تبعیّت عملی از اندیشه های نورانی امام خمینی(ره) در تبیین مفهوم آزادی برای زن و نقش والای بانوان در جامعۀ اسلامی،در راستای ترسیم چارچوب های نظری این مولّفه مهم و ترسیم تفاوت هاو تضادهای آشکار ماهوی آن با آزادی ادعایی زن در جامعۀ غربی اقدام نمایند،تا به طور عملی بطلان  اندیشه های منحط اشخاصی همچون فروید و مروجان اندیشۀ فمینیسم در غرب برای همگان آشکار گردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار