7. تير 1395 - 14:45   |   کد مطلب: 10704
مدیرکل منابع طبیعی همدان با اعلام اینکه همدان استان پنجم کشور از نظر تعداد حریق مراتع است، گفت: بیش از ۵ هزار هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم : محمدرضا همتی یکشنبه شب در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان همدان اظهار داشت: با توجه به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده و مراتع انتظار توجه جدی دستگاه‌های مختلف در این حوزه مورد انتظار است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب از ابتدای امسال، وضعیت پوشش گیاهی و مراتع استان همدان فوق‌العاده خوب بوده است ولی از طرفی با شروع فصل گرما و خشک شدن بقایای گیاهی ممکن است نسبت به گذشته با حریق بیشتری روبه‌رو شویم.

همتی با اشاره به اینکه بخشی از آتش‌سوزی‌ها به سبب عامل انسانی که می‌تواند عمدی یا سهوی باشد، رخ می‌دهد، تصریح کرد: در دنیا 4 میلیارد هکتار جنگل وجود دارد که ایران در بین 56 کشور دارای جنگل رتبه 45 را به خود اختصاص داده است.

وی تصرفات اراضی ملی، زراعت در زیر درختان جنگلی، بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از معادن، توسعه مناطق شهری، قطع درختان برای تولید چوب، تامین سوخت و ذغال‌گیری، چرای زودرس و مازاد بر ظرفیت مراتع و آتش‌سوزی را از عوامل موثر در تخریب مراتع و منابع طبیعی دانست.

وی خشکیدگی 183 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کشور، در خطر بودن یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس، تبدیل درختان دانه‌زاد به شاخه‌زاد، فرسایش شدید خاک و کاهش حاصل‌خیزی، بروز سیل، رانش زمین و بیابان‌زایی و تولید ریزگردها را از جمله اثرات تخریب منابع طبیعی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: سهل‌انگاری ساکنان جنگل و مرتع، افزایش جمعیت گردشگران و طبیعت‌گردان در مراتع، گسترس اراضی احیا شده با گونه‌های سوزنی‌برگ، وجود درختان پوسیده و شکسته در مناطق جنگلی، ضعف در اجرای موارد حفاظتی، احداث جاده‌های متعدد برای ارتباطات داخلی و برون استانی، کمبود نیرو و امکانات پیشرفته، بارندگی‌های بهاره و ایجاد پوشش گیاهی، گرمای بیش از حد تابستانه، کم توجهی و سهل‌انگاری دامداران  و طبیعت گردان و آتش زدن کاه، کلش و بقایای مزارع کشاورزی از جمله عواملی است که سبب ایجاد حریق می‌شود.

وی کمبود شدید نیروی انسانی ماهر و نداشتن مجوز جذب پرسنل کارآمرد و متخصص، نداشتن تشکیلات آتش‌نشانی در سازمان منابع طبیعی، کمبود اعتبار و تجهیزات موردنیاز، گستردگی عرصه و سختی کار، کمبود پیمانکاران بخش خصوصی اطفا حریق و ضعف فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را از چالش‌های موجود در مدیریت حریق برشمرد.

همتی با اشاره به اینکه 50 درصد مساحت استان همدان معادل یک میلیون مترمکعب جز مراتع و منابع طبیعی است، گفت: از سال 85 تا سال 94، 882 فقره آتش‌سوزی در 5 هزار و 390 هکتار از مراتع همدان رخ داده که 112 فقره با 385 هکتار مساحت مربوط به سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه همدان از نظر وسعت آتش‌سوزی جز استان‌های میانی کشور بوده است، گفت: استان همدان سال گذشته از نظر تعداد حریق استان پنجم کشور بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: شناسایی نقاط بحرانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی اطفا حریق برای مرتع‌داران، روحانیون و طلاب، تامین و تجهیز نیروهای حفاظتی و کارکنان به ادوات و وسایل اطفا حریق، تعیین اکیپ‌های اطفا حریق در مناطق جنگلی و جنگل‌های دست کاشت، برقراری خط تفلن 1504 در سطح استان، استقرار 6 اکیپ اطفا حریق در مناطق بحرانی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با 39 اکیپ از تشکل‌های مردمی اطفا حریق از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از حریق بوده است.

وی مشارکت دستگاه‌های اثرگذار در مدیریت بهینه منابع، تخصیص اعتبار و نیروی انسانی لازم برای اجرایی شدن برنامه‌های موردنظر، تصویب و ابلاغ طرح مدیریت جامع پیشگیری و اطفا حریق برای رفع موانع اجرایی، تامین اعتبار تشکیل اکیپ‌های اطفا حریق متشکل از 200 نفر پرسنل ماهر و 20 دستگاه خورو کمک‌دار، تامین اعتبار اجرای عملیات پیشگیرانه از وقوع حریق و ایجاد 20 دکل دیده‌بانی را از انتظارات موردنظر برای جلوگیری از حریق برشمرد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار