17. آذر 1399 - 17:30   |   کد مطلب: 10357
یک کارشناس اعتیاد پژوه گفت: طبق آمار مرکز بهزیستی کشور حدود ۷۵ درصد از دختران برای اولین بار در خانه سیگار کشیدن را امتحان و تجربه کرده اند و در پرسش کارشناسان جواب داده اند که عامل اصلی برای روی آوردن به سیگار به نوعی ژست و بزرگ شدن و رهایی از مشکلات و همچنین کنجکاوی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبنم ها مجتبی دشتی، در گفت و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس ، ژست اجتماعی را یکی از دلایل مهم در سیگار کشیدن دختران امروزی دانست و گفت: متاسفانه امروزه  ژست اجتماعی یکی از مهمترین دلایل برای روی آوردن دختران نوجوان و جوان به سمت کشیدن سیگار است . دختران با کشیدن سیگار در جمع می‌خواهند به اصطلاح  دارای ژست از نوع اجتماعی باشند اما در کنار آن دلایلی از قبیل مشکلات فردی و خانوادگی، دوستان ناباب و محیط اطراف فرد در کشاندن دختران به سمت سیگار بی تاثیر نیست.

این کارشناس اعتیاد پژوه، اعتماد به نفس پایین در دختران را دیگر عامل فردی برای کشیدن سیگار برشمرد و با بیان این مطلب افزود: به طور معمول دخترانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند برای اینکه خلاء درونی خود را پر کنند روی به سیگار می‌آورند که این رفتار از منظر اجتماعی بسیار آسیب رسان و مضر است از طرفی ممکن است دختران در سنین خاص نوجوانی و حتی در جوانی دچار بحران هویت شوند و همین عامل باعث آن می‌شود که به دلیل پیدا نکردن خود واقعی روی به کشیدن سیگار و قلیان بیاورند که متاسفانه این آمار  رو به گسترش است.

او به عوارض کشیدن قلیان و سیگار توسط زنان و دختران جامعه اشاره کرد و گفت: از نظر فیزیولوژیک کشیدن سیگار و قلیان باعث می‌شود که ریسک کشته شدن جنین در شکم مادر بالا رود و یا به طور معمول این افراد دچار قاعدگی‌های نامنظم و یائسگی‌های زودرس می‌شوند.

شکست عشقی ریسک سیگار کشیدن را در دختران بالا می‌برد

وی به بالا رفتن سن ازدواج در دختران و شکست عشقی در این قشر از جامعه اشاره کرد و رابطه این دو عامل را در کشیدن دخانیات بی تاثیر ندانست و اظهار کرد: بالا رفتن سن ازدواج در دختران موجب شده تا این قشر از جامعه در جمع‌های مختلفی که قرار می‌گیرند و با آزادی عملی که در دوران مجردی دارند راحت تر روی به دخانیات بیاورند و مورد مهمتر از آن شکست عشقی در دختران نوجوان و جوان است که باعث می‌شود، دختران برای تسکین روحیه خود در برخی موارد ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار بروند.

طبق آمار مرکز بهزیستی کشور حدود ۷۵ درصد از دختران برای اولین بار در خانه سیگار کشیدن را امتحان و تجربه کرده اند و در پرسش کارشناسان جواب داده اند که عامل اصلی برای روی آوردن به سیگار به نوعی ژست و بزرگ شدن و رهایی از مشکلات و همچنین کنجکاوی بوده است.

دشتی خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۰ درصد افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند مستعد روی آوردن به مواد اعتیاد آور هستند که امری بسیار خطرناک است، همچنین طبق آمار در ازای هر ده آقا، دو خانم به دخانیات روی می‌آورند.

انتهای پیام  / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار