19. تير 1399 - 10:05   |   کد مطلب: 9640
ازدواجهای زیر سن قانونی در استان های جنوبی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان موجب پدید آمدن بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شده است که جامعه تاوان سنگین این ازدواج ها را می دهد.

به گزارش شبنم ها به نقل از هرمز، ازدواج به عنوان یک پیوند مقدس، مهم ترین رخدادی اســت که موفقیت یا شکســت آن می تواند بــر جامعه تاثیر بگــذارد در گذشته اگرچه بر اساس سنت ها و اعتقادات دینی، بزرگ ترهــا فرزندان خود را از سنین نوجوانی برای تشکیل خانواده یاری می رساندند ، اما با گذر از جامعه سنتی بــه جامعــه نیمه مدرن در کشور و به تبــع آن تغییر کارکرد خانواده و انتظارات هر فرد، ازدواج کودکان معضلاتی را به وجود آورده است .

 

ازدواجهای زیر سن قانونی در استان های جنوبی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان موجب پدید آمدن بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی شده است که جامعه تاوان سنگین این ازدواجها را می دهد و سن ازدواج شاید تنها موضوعی باشد که در مباحث مربوط به جوانان هیچ وقت از داغی نیفتاده است و  معیاری که بالارفتن و پایین آمدن آن همیشه حساسیت هایی را در میان روانشناسان و جامعه شناسان کشور در پی داشته است.

 

ازدواج نوجوانان در استان هرمزگان پدیده نو و تازه ای نیست آمار 10 ساله این استان نشانگر افزایش این گونه ازدواج هاست و ازدواج زودرس ما حاصل بیسوادی و کم سوادی خانوادهاست ،  ازدواج زودهنگام دختران در خانواده های پرجمعیت که از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، بیشتر اتفاق می افتد، زیرا والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار می دانند.

 

فقر یکی از عوامل اصلی ازدواج کودکان با بزرگسالان است در بسیاری از مواقع با وقوع فقر، والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار محسوب کرده و با ازدواج او نه تنها بار هزینه را می کاهند بلکه گاه با ازدواج دخترشان با افراد مسن تر می توانند به زندگی اقتصادی و اجتماعی خودشان نیز سامان بهتری دهند.

 

یک دختر در این شرایط به عنوان کالا مورد معامله قرار می گیرد و گاه به عنوان پول و یا به جای بدهی معامله می شود در موارد نابسامانی مانند جنگ یا شرایط بد زراعت، خانواده می داند که دخترانش می توانند زمینه ی  امنیت اقتصادی برای آنان باشند.

 

ازدواج زودهنگام معمولا با نوعی اجبار همراه بوده و رضایت کامل زوجین در آن لحاظ نمی‌شود و  پیامدهای مخرب ازدواج زود هنگام آنجا تداعی می‌شود که بدانیم غالب این ازدواج‌ها شکل اجباری و ناخواسته دارند و به عواملی مانند فقر، ناآرامی اجتماعی، تعلقات قومی، انگیزه محافظت از دختران و قوانین بازدارنده مبتنی است.

ازدواج زودهنگام و بارداری زودرس در بین دختران 10 تا 14 ساله 5 برابر بیش از زنان در سن 20 تا 24 ساله است و علاوه بر آن از آثار روانی ازدواج زودهنگام نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، الزامات ازدواج در سنین پایین اغلب منجر به جدایی از خانواده، دوستان و تعلقات، از دست دادن آزادی، تعامل با همسالان و استفاده از فرصت‌های آموزشی می‌شود و احتمال مرگ و میر دوران حاملگی و زایمان دختران سنین 10 تا 14 ساله پنج برابر بیشتر از زنان 20 تا 24 ساله می‌باشد.

 

ازدواج دختران در سنین کودکی در خانواده هایی که پدر معتاد، بیمار روانی یا بیسواد باشد از لحاظ اقتصادی اجتماعی در سطح پایینی باشند، بیشتر است و این واقعه نابهنگام در مناطق حاشیه نشین این استان که عمدتأ مهاجرهایی با سطح اقتصادی و فرهنگی پایین هستند، بیشتر مشاهده میشود.

 

ازدواج در سن پایین و قبل از بلوغ فکری، زوج نوجوان را با انتظارات متفاوت و برآورد نشده مواجه می کند؛ انتظارات محقق نشده ای که دامنه آسیب رسانی آن به سطح جامعه کشیده میشود. از سویی ازدیاد موالید که یکی از تبعات ازدواج زودرس است، موجب شده که هرمزگان به عنوان یکی از پر زاد و ولدترین استان ها در کشور شناخته شود.

 

این افراد به دلیل نداشتن مهار ت های اجتماعی و سواد کافی، زندگی زناشویی خود را به سوی ناسازگاری و طلاق و همچنین دیگر خواهی سوق می دهند که نه تنها خود و همسرشان، بلکه به تبع آن فرزندان آنها هم دچار آزار و آسیب های روانی و اجتماعی خواهند شد.

 

دخترانی که به صورت زودهنگام به ازدواج اجباری در سنین زیر 18 تن داده اند ، بیشتر به قبول خشونت خانگی و تنبیه توسط شوهرانشان باور دارند و ازدواج زودهنگام منجر به طلاق و جدایی بیشتری هم می شود.

 

امروزه می بینیم سنت های اجتماعی با تحمیل قیود اقتصادی و الزامات اجتماعی سنگین خویش می تواند پرده هایی آهنین در برابر مسأله ازدواج ایجاد کند و چنان شود که ازدواج تنها در سنین سی سالگی و بالای سی سال میسر شود.

 

برنامه ریزی برای فرهنگ بخشی به نسل جوان در زمینه مسایل جنسی، امری ضروری است یعنی باید شیوه ها و فضاها و جزئیات این کار دارای برنامه ای باشد چنان که صبغه علمی آن بر شیوه فرهنگی غلبه کند و در عین حال زمینه انگیزش جنسی را فراهم نکند.

 

 

مشکلی که امروزه با آن روبه رو هستیم این است که فضای عمومی جوامع امروزی به تقلید از تمدن غرب، به شکل فضای جنسی درآمده است و مسأله جنس در زمره مسایلی قرار گرفته است که انسان در ابراز و اظهار آنها احساس آزادی کامل می کند، درست همانند آزادی ای که در زمینه های عمومی دیگر احساس می کند و اگر جوامع شرقی دارای نوعی تعهد و التزام و پوشیدگی نسبت به بعد جنسی نبودند تمدن منحرف غرب می توانست وضع شرق را از حالت اسلامی که دارد به وضعیت عنان گسیخته ای بدل کند که مردم غرب در آن به سر می برند.

 

یکی ازخاستگاه های مهم بروز مسایل اجتماعی مختلفی که امروزه گریبان مردان و زنان امروز ایران را گرفته است، ریشه در پدیده و دوران کودکی دارد. این نوع ازدواج باعث می شود که دختران دوره نوجوانی خود را از دست داده و مجبور به انجام کارهایی شوند که چندان مناسب آن ها نیست. بسیاری از آن ها به اجبار ازدواج می کنند و در زمینه انتخاب همسر تصمیم گیرنده نیستند  ازدواج زودهنگام مانع پیشرفت دختران شده و امکان تحصیل و آزادی های فردی را از آن ها سلب می کند وتاثیرات منفی بسیاری بر دختران می گذارد.

 

 

مهم ترین راه حل افزایش سطح اعتقادات در خانواده هاست و کاهش اعتقادات، افزایش انحراف را در پی دارد و این اصلی است که اثبات شده است در ازدواج‌های زودهنگام، زوجین دچار افسردگی‌های بلوغ زودرس می‌شوند که اگر بخواهند به زندگی خود ادامه دهند یک زندگی اضطراری خواهند داشت و در صورت طلاق نیز افرادی شکست خورده و ناکام در اجتماع محسوب می‌شوند که بسیاری از فرصت‌های زندگی خود مانند حق انتخاب همسر را از دست داده اند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار