2. مرداد 1399 - 13:28   |   کد مطلب: 8778
در سال‌های اخیر متأسفانه گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان تهدیدی جدی در کمین بنیان خانوادهاست.
به گزارش شبنم ها به نقل از همدان پیام، در سال‌های اخیر متأسفانه گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان تهدیدی جدی در کمین بنیان خانوادهاست.
با وجودی که مردان همواره در طول دوران معاصر پیش‌تاز در گرایش و مصرف مواد مخدر بوده‌اند اما امروز زنان نیز از این قافله جا نمانده و این بلای خانمان سوز در بین زنان و دختران رخنه کرده تا جایی که همنشین ثابت برخی دورهمی‌های این قشر از جامعه شده است.
در سال‌های اخیر که بلای اعتیاد کانون خانواده‌ها را نشانه گرفته بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتار شده و کانون خانواده‌ها را اسیر لغزشی بی‌منتها کرده‌اند. به گزارش تسنیم، اعتیاد به مواد مخدر در دو دسته سنتی و صنعتی یا روانگردان‌ها بشکل‌های مختلف است و در کنار جوانان و مردان، زنان را نیز گرفتار توحش‌ها و یا توهم‌های خود کرده است و از بین مواد مخدر صنعتی یکی از مواد اعتیادآوری که این روزها درباره‌اش صحبت می‌شود، شیشه است. شیشه یک ماده محرک و از خانواده آمفتامین‌هاست که متأسفانه مصرف آن بین برخی جوانان مشاهده می‌شود و ناآگاهی از پدیده اعتیاد و ماهیت دقیق این بیماری باعث باورهای اشتباه می شود. برخي بر این باور که مصرف تفریحی مواد اعتیادآور نیست، یکی از مواردی است که بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد شده اند، با همین فکر شروع کرده اند که مصرف گاه‌و بیگاه و تفریحی مواد اعتیادآور نیست.
به عقیده کارشناسان همه افراد در نخستين مصرف گمان می‌کنند که این آخرین مصرف آنها است اما پژوهش‌های مختلف در عوارض مصرف شیشه نشان داده مصرف این ماده باعث تحریک قسمت لذت در مغز شده و چنان اثری از خود به جا می‌گذارد که فرد را به ادامه مصرف وادار می‌کند و باید گفت مصرف کنندگان تفننی مواد فقط یک قدم تا اعتیاد فاصله دارند. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان در این باره اظهار كرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کل کشور در سال 90 حدود 5 درصد از جمعیت معتادین را بانوان تشکیل می‌دادند که این آمار امروز رو به صعود نهاده است.
 همسران معتاد مهمترین علت شیوع اعتیاد در بین زنان است
عباس مرادي گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس استخراج شاخص‌ها بیشتر زنانی که گرفتار دام اعتیاد شده‌اند همسرانشان مصرف کننده مواد مخدر بوده‌اند. وي تصریح کرد: 60 درصد از زنانی که اعتیاد دارند و یا در آینده دچار اعتیاد می‌شوند افرادی هستند که همسران آنها معتاد بوده است. وی میانگین سن اعتیاد برای زنان را سنین 25 تا 45 سال دانست که بیشترین گرایش این افراد نیز به سوی مواد مخدر صنعتی، قرص‌های ترامادول و صنعتی اعتیاد‌آور است. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان اظهار كرد: این درحالی است که شیوع اعتیاد در مردان بین سنین 15 تا 64 سال است که در همدان نیز اخیرا گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی دربین مردان افزایش یافته است.
مرادی افزود: گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است و این آمار از 10 درصد به 25 درصد افزایش یافته است. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه امروز پیشگیری از اعتیاد تنها به وسیله یک یا چند سازمان و دستگاه قابل پیشگیری نیست، گفت: مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی که معضلات بسیاری را در جامعه به همراه دارد نیازمند ایجاد یک جریان اجتماعی است. مرادی افزود: آموزش به جوانان مهمترین راه مقابله با این پدیده است که در این راستا برنامه‌های آموزشی در سطح کلان در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات عالی آموزشی همواره در جریان است و این آموزش‌ها هم اکنون 40 درصد از جامعه آماری استان را تحت پوشش دارد.
وی استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتی برای پیشگیری از اعتیاد را ضروری دانست و گفت: فرهنگ انزجار از مواد مخدر باید در جامعه نهادینه شود.
 طرح روستاهای عاری از اعتیاد در همدان پیگیری می‌شود
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه امروز متاسفانه در روستا‌ها نیز شاهد شیوع آلودگی به مواد مخدر هستیم افزود: در این زمینه طرح روستاها و مدارس عاری از اعتیاد در همدان در حال پیگیری است.
 راه‌اندازی 150 مرکز درمان سو مصرف در همدان
معاون پیشگیری بهزیستی استان همدان نیز گفت: امروز 150 مرکز سو مصرف مواد مخدر در این استان راه اندازی شده و نیازمند حمایت بیشتر مسئولان در تأمین اعتبار است. امیر کوکائیان افزود: حداقل ظرفیت هریک از این مراکز 50نفر است و فعالیت های این مراکز زیر نظر روانپزشک انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در تبلیغات برخی از این مراکز به ترک اعتیاد اجباری و اختیاری اشاره می‌شود،گفت: هیچ یک از این مراکز حق اجبار کردن معتادان به ترک اعتیاد را ندارند. معاون پیشگیری بهزیستی همدان اظهار كرد: در معتادان پر خطر که احتمال آلودگی عفونی بالایی دارند نیزدرمان نگهدارنده با متادون باعث کاهش آسیب در این افراد مي‌شود. كوكائيان تصریح کرد: مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر بهترین مرجع بیماران پرخطر در کنترل و جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر است.
وي بیان کرد: در درمان نگهدارنده با متادون مقدار دارو به تدریج افزایش داده می‌شود تا جایی که علائم ترک در افراد مشهود نباشد و ولع مصرف مواد غیرقانونی نیز به واسطه مصرف متادون به حداقل ممکن برسد.
وی افزود: درمان نگهدارنده به مدت طولانی برای حداقل چندین ماه و معمولا بیش از یک سال و گاهی مواقع برای تمام عمر انجام می‌شود. معاون پیشگیری بهزیستی همدان گفت: در صورت پایان یافتن درمان در این افراد حفظ ارتباط با مرکز درمانی برای پیگیری‌هاي پس از درمان آغاز مي‌شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به شیوع استفاده از مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی در جامعه به ویژه در قشر جوان، آگاه‌سازی جوانان در برابر خطرات این پدیده مهم‌ترین راهکار مقابله با این بلای خانمان سوز است.
کارشناسان معتقدند اینکه به جوانان بیاموزیم که در برابر این موضوع با شجاعت ایستادگی کرده و به افرادی که آنان را تشویق به این امر می‌کنند با جدیت "نه" بگویند عامل مهم در کاهش و گستردگی این پدیده در جامعه است.
انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار