4. مرداد 1394 - 14:51   |   کد مطلب: 6627
فرهنگ سازی و آگاه‌سازی جامعه از مضرات سزارین در سال های اخیر موجب شده زنان تمایل بیشتری به زایمان طبیعی از خود نشان دهند به طوری که آمارها خبر از کاهش 3 درصدی عمل جراحی سزارین در استان می‌دهد.
عمل سزارین در همدان 3 درصد کاهش یافت/ سزارین سوغات غلط جوامع غربی

به گزارش شبنم ها،پروسه زايمان يك پروسه بسيار مهم در زندگی و سرنوشت هر فردی است که می خواهد احساس زیبای مادر شدن را برای یک عمر تجربه کند لذا و به دقت زيادي نياز دارد.

بنابراین انتخاب نحوه  زایمان به شکل طبیعی یا سزارین و زایمان بدون درد و ... یکی از بزرگترین دغدغه مادران است.

دغدغه ای که کاملا به حق بود و نه تنها مربوط به دنیا آمدن نوزاد است بلکه تجربه ای است که شیرینی و یا مشکلاتش تا پایان عمر همراه مادر و فرزند خواهد بود.

وجود درد و ناراحتی بخش جدا ناشدنی این پرسه است هر چند در عصر حاضر و با پیشرفت علم گونه های جدیدی برای به دنیا آمدن نوزاد کشف شده که از جمله آن زایمان در آب و یا زایمان بی درد به صورت فیزیولوژیک و ... است.

 اما آنچه که بیشترین میزان وقوع در کشور ما در آن وجود دارد بحث زایمان به صورت سزارین و زایمان طبیعی است و سوال اینجاست که کدام یک برای سلامت مادر و جنین مفیدتر است؟

یقینا علاوه بر نظر کارشناسان و پزشکان نظر مادران و کسانی که این دونوع زایمان را تجربه کرده اند می تواند در انتخاب نوع زایمان برای مادران آینده موثر باشد.

خانم صادقی که دارای دو فرزند است و فرزند دومش را به دلایل پزشکی مجبور شده به صورت سزارین به دنیا بیاود می گوید: در زایمان طبیعى  دردی که احساس  می شود قبل از به دنیا آمدن نوزاد است در حالی که در سزارین این درد بعد از زایمان به وجود مى آید و بسیار شدیدتر است.

وی ادامه داد: زمانی که عمل سزارین انجام می دهیم تا 15 روز بعد از زایمان قادر به انجام كارهای شخصی خود نیستیم و من این را تجربه کرده ام در حالی که در تولد فرزند اولم چنین شرایطی را نداشتم.

یکی از مادران این سرزمین که از به دنیا آمدن فرزندش خاطره خوبی داشت گفت: خدا رو شکر نه در دوران بارداری و نه برای زایمان مشکل خاصی نداشتم. عصر روزی هم که عمل شدم به توصیه پزشکم راه رفتم در ابتدا بلند شدن از  روی تخت برایم سخت بود خیلی از کسانی که سزارین شده بودند از درد جای بخیه ها و سختی راه رفتن می گفتند اما به نظر من یه پروسه طبیعی بود و اصلا ترس نداشت.

مادر عاطفه کوچولو می گوید: با توجه به توصیه های مادرم و دوستان  من همیشه  دوست داشتم  فرزندم را  بصورت  طبیعی  یعنی  آن طور  که  خدای  متعال در وجود هر کسی قرار داده است به  دنیا  بیاورم  و به حمد الله این آرزویم با تولد عاطفه جان محقق شد و من همیشه به خاط این نعمت الهی سپاسگزار خدای مهربان هستم.

مادرعاطفه گفت:من توصیه ام به تمام مادران ایران زمین این است که تا زمانی که مجبور نشده اند خودشان  را به تیغ جراحی نسپارند و از موهبتی که خدای متعال برایشان قرار داده غافل نشوند.

بانوی دیگری بعداز بیان خاطرات به دنیا آمدن فرزندش گفت: واقعا زایمان طبیعی مثل آب رو آتیش میمونه بعد از به دنیا آمدن نوزاد نازنینت احساس میکنی تمام دنیا متعلق به توست و هیچ آرزویی نداری، خستگی های چند ماهه به یکباره از وجودت بیرون می روند و تو می مانی با یک عالمه آرزوهای قشنگ برای نوزاد تازه متولد شده ات...

اما این نظر همه مادران و زنان نیست بسیاری از افراد هستند که با وجود اطلاع از فواید و مضرات انواع زایمان باز هم زایمان به صورت سزارین را می پسندند چون از درد زایمان می ترسند.

خانمی که به تازگی ازدواج کرده می گوید: من هنوز ناله های مادرم هنگام زایمان طبیعی برادم را به یاد دارم در صورتی که خواهر بزرگم سزارین کرد خیلی راحت تر بود درد خاصی نداشت و همیشه به من هم توصیه می کند و من نیز چنین تصمیی دارم.

متاسفانه با توجه به مصاحبه هایی که با افراد داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از مردم صرفا از سر چشم و هم چشمی با خانم های دیگر فامیل می خواهند جراحی سزارین داشته باشند.

 

زایمان  طبیعی برای مادر و نوزاد مفید است

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز  با اشاره به فواید زایمان طبیعی نسبت به سزارین گفت: خوشبختانه با  توجه به طرح تحول سلامت  و طبق آخرین آمار استان همدان کاهش 3 درصدی عمل جراحی سزارین را نشان می‌دهد.

حبیب‌الله موسوی بهار در خصوص طرح زایمان بدون درد در همدان افزود: با توجه به شروع طرح استقبال خوب بوده اما انتظار بیشتری داریم.

کارشناس مسئول امور مامایی معاونت درمان همدان نیز بیان داشت:با توجه به اینکه در زایمان طبیعی بهبودی سریع تر حاصل می شود و  مادر مدت زمان کوتاه تری را در بیمارستان می ماند و همچنین بازگشت سریع عضلات بدن به فرم طبیعى باعث بازگشت سریع تر او به محیط خانواده و شروع زندگى عادى می شود توصیه ما به تمام مادران این است که فرزند خود را به صورت زایمان طبیعی به دنیا بیاورند.

اعظم علی شیرزاد افزود:زايمان طبيعي مي‌تواند از بسياري جهات براي مادر و نوزاد مفيد باشد.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت اظهار کرد: اجرای نظامنامه طرح تحول نظام سلامت یکی از برنامه‌های مدون برای ارائه‌ی خدمات بهتر به بیماران است که دولت با هدف رضایتمندی شهروندان  و ایجاد نسلی سالم و جامعه ای کار آمد به اجرا گذاشته شد که باعث ترغیب مادران باردار به انجام زایمان‌های طبیعی شده است.

علی شیرزاد: اولین گام در زایمان طبیعی افزایش آگاهی مادران باردار در خصوص فواید این نوع زایمان دانست و افزود: زایمان فیزیولوژیک و بی درد در تمام بیمارستان های استان و برخی بیمارستان های شهرستان ها  راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه طرح زایمان بی درد دربیمارستان رزن از سه سال پیش در بقیه بیمارستان ها از آبان 93 آغاز شده است افزود: در بیمارستان رزن بیش از 60 درصد زایمان ها به صورت زایمان طبیعی و زایمان بی درد انجام می شود که عوارض خواصی هم در این نوع زایمان مشاهده نشده و از استقبال خوبی هم بر خوردار بوده است.

وی با بیان اینکه کلاسهای آموزش بهداشت باروری و زایمان به صورت رایگان برای مادران باردار در هشت جلسه برگزار می شود، هدف از برگزاری این دوره های آموزشی را توانمند سازی مادران برای انتخاب زایمان طبیعی عنوان کرد.

وی هدف از برگزاری این دوره های آموزشی را، توانمند سازی مادران برای انتخاب زایمان طبیعی عنوان کرد و افزود: برگزاری این کلاس ها برروی ذهنیت مادران در مورد زایمان طبیعی تاثیر دارد و مادران در این کلاس ها از لحاظ بدنی آمادگی پیدا می کنند و همچنین از نظر روحی و روانی نیز تقویت می شوند.

 

 

 

 

وی عنوان کرد: خوشبختانه برای انجام زایمان بی درد تجهیزات و دستگاههایی بیشتر از آنچه در همدان وجود دارد نیاز نیست و امکانات مهیاست.

وی با تاکید بر اینکه زایمان طبیعی به روش بدون درد، عوارض کمتری نسبت به سزارین دارد و روشی ایمن در به دنیا آمدن یک نوزاد است، از در نظر گرفتن مامای همراه برای مادران علاقمند به انجام زایمان طبیعی سخن گفت.

 اما با تمام این تفاسیر در برخی مواقع حفظ سلامت مادر و نوزاد باعث می شود پزشک زایمان سزارین را  بهتر از زایمان طبیعی بداند و آن را برای مادر تجویز کند.

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار