3. آذر 1395 - 14:55   |   کد مطلب: 13758
پرورش خلاقیت و ابتکار کودکان به دور از باید ها و نباید ها:
مدرسه ای برای دوستی کودکان با زمین/ طبیعت بزرگترین معلم کودکان در این مدرسه
نوروزی مؤسس مدرسه طبیعت همدان گفت: طبیعت بزرگترین معلم انسان است و کودکان قادرند در محیط طبیعی و به دور از باید ها و نبایدها و به صورت آزادانه هرآنچه را نیازمند هستند فرابگیرند.
شبنم ها , afkl ih, مدرسه طبیعت نسیم , shabnamha.ir

به گزارش

 شبنم همدان، ین روزها که هوا سرد شده است بچه ها زنگ ورزش داخل کلاس می مانند و برایشان پذیرفتن این قانون بسیار سخت است. برخی از کودکان نیز در مدارسی درس می خوانند که حیاط و فضای بازی آنها آنقدر کوچک است که نمی توانی به راحتی در آن حرکت کنی چه برسد به بازی کردن. در این میان افراد دوستدار کودک و مبتکر به دنبال راهی برای آشتی کودک با طبیعت و حمایت از شادمانی کودکان در عصر ماشین زده امروز هستند.

به مدرسه طبیعت دعوت شدم. پرسان پرسان در یک محله مسکونی در کنار خانه هایی که به آسمان کشیده شده اند خانه ویلایی را دیدم با یک دیوار کاهگلی. منظره ای که در کنار آن همه فضای شهر زده جلب توجه می کرد. قبلا فکر می کردم اینگونه فضاها مخصوص اماکن تاریخی و قدیمی است. از بدو ورود  باغی بزرگ  و  ویلایی که وسط محوطه قرار گرفته بود و چند کودک که در حال بازی بودند خودنمایی می کردند. در روزگاری که در همه محافل و مجامع خبری  سخن از قطع درختان است مرد جوانی را دیدم که  نهال های تازه کاشته شده را محکم می کرد تا باد به این نهال های تازه  آسیبی نزند. این مرد مؤسس و مدیر مدرسه طبیعت است.

حمید نوروزی (فعال  و دوستدار محیط زیست ) و مدیر ومسئول  مدرسه طبیعت نسیم  به همراه همسرش این مدرسه را پایه گذاری کرده اند. این زوج جوان هر دو از فعالان حقوق کودک هستند. فعالیت مدرسه طبیعت نسیم از 29 اردیبهشت سال 1394 در کنجینه همدان شروع شد و بعد از مدتی مکان مدرسه  به سعیدیه کوچه متین 4 انتقال پیدا کرد .

با صحبتی که با این زوج درمورد فعالیت های مدرسه داشتم متوجه شدم کلاس های این مدرسه در محوطه بیرون تشکیل می شود. همسر آقای نوروزی به گلدان ها اشاره کرد و گفت  امروز به خاطر باد شدید در داخل ساختمان با بچه ها کلی گل کاشتیم  . این بانوی جوان  سراسر انرژی است و این انرژی مثبت را به کودکان منتقل می کند.

نوروزی می گوید:  طبیعت بزرگترین معلم انسان است وقتی ما انسانها قوانین طبیعت را زیر پا می گذاریم در واقع در حال تخریب  زمین هستیم  بدون اینکه لحظه ای به مخاطرات آن بیاندیشم.

از نوروزی در مورد هدف تأسیس این مدرسه پرسیدم . وی پاسخ داد:  هدف ما در این مدرسه این است که به بچه ها بیاموزیم با زمین دوست باشند وقتی بچه ها با دست های خودشان گیاهی می کارند با تمام احساس مسئولیتشان مراقب گیاهشان هستند زیرا در این مراقبت یاد می گیرند باید صبور باشند تا گیاه سبز شود. با این کار دوستی بهاطبیعت را به بچه ها آموزش می دهیم . من مطمئنم بچه هایی که با این عشق گیاهی را پرورش می دهند هرگز راضی به صدمه زدن به گیاهان نمی شوند.

 نوروزی افزود: ما در مدرسه طبیعت با دکتر نصرالله پزشکی متخصص اطفال و فروزان سلیمی فر روانشناس کودک و انجمن کودکان همراه، همکاری می کنیم و هدف مدرسه ما این است که کودکی را از کودکان نگیریم. ما می خواهیم  کودکان با همه عشق و علاقه شان  منتظر آمدن به مدرسه باشند نه اینکه منتظر روز تعطیلی تا از مدرسه رها شوند

 

درسهایی از مدرسه طبیعت

 وی گفت: مکتب فکری مدرسه طبیعت بر خلاقیت و ابتکار کودکان استوار است و معتقد است کودکان به طور فطری با طبیعت همکنش هستند و به آن گرایش دارند.  کودکان قادر هستند در طبیعت و محیطی که بستر آموزش غیر مستقیم را فراهم کند همه درس های مهم زندگی را بیاموزند.  در این روش آموزشی، رده بندی سنی وجود ندارد و همه کودکان در کنار یکدیگر با شادی و بازی و بدون محدودیت و باید و نباید های دنیای مدرن توانایی های خود را شکوفا می کنند و در پایان  دوران کودکی  (11-12 سالگی) توانایی انها شکوفا شده و انگیزه کافی برای بروز خلاقیت را خواهند داشت . این کودکان حس خوبی به طبیعت دارند و اگر آموزش های کافی را در ادوار بعد ببینند می توانند به حامیان طبیعت و حافظان محیط زیست تبدیل شوند

وی بیان داشت: برخی مدارس و مهدهای کودک و همچنین برخی از والدین آگاه در روزهای مختلف هفته کودکان را به فضا و کلاس های مدرسه طبیعت تا در کنار آموزش های رسمی مدرسه از معلم طبیعت نیز درس بیاموزند. 

پس از صحبت با این زوج خلاق و طرفدار حقوق کودک سری به مدرسه زدم. باغی که در آن همه انچه لازمۀ شادی کودکانه است محیا بود. از استخر و اب بازی تا خاک و ماسه بازی. تجربه بالا رفتن از درخت و نردبان معلق، بازی با حیوانات خانگی و اهلی و کاشت گل و گیاه. اینجا همه چیز بوی ناب طبیعت می دهد. حتی کودکان اینجا از شخصیت شهری خود جدا شده و تحت تعلیم به مادر دانای طبیعت قر ار می گیرند.

خوش به حال کودکانی می توانند یک بار تجربه این فضای متفاوت را داشته باشند. با این فضا و این همه آزادی آرزو میکنی ای کاش کودک بودی.

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 
,بازی کودکان ,مدرسه طبیعت نسیم ,lnvsi xfduj ksdk ,afkl ilnhk ,شبنم ها ,shanamha.ir ;

دیدگاه شما

آخرین اخبار