13. مرداد 1395 - 11:27   |   کد مطلب: 11569
تغذیه با شیر مادر و شیر خشک به طور همزمان باعث سردر گمی نوزاد می شود و او را در دوگانگی قرار می دهد

به گزارش شبنم همدان، شهره رحیم بخش کارشناس بهداشت خانواده در مورد موارد استفاده از شیر خشک برای کودک گفت: استفاده از شیر خشک در کودکانی که بیمار هستند یا مادر به دلیل بیماری قادر به شیر دهی نیست یا چند قلو هستند و شیر مادر برای تغذیه آنها کافی نیست توصیه می شود.

رحیم بخش خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهمی که مادران از آن غفلت می کنند این است که تغذیه با شیر مادر و شیر خشک به طور همزمان باعث سردر گمی نوزاد می شود . مادران باید باید این نکته را در نظر بگیرند که مکانیسم مکیدن این دو کاملاً متفاوت است و کودک را در سردرگمی و دوگانگی قرار می دهد

وی افزود :اگر کودک به هر دلیلی از نعمت تغذیه با شیر مادر محروم است ، تا زیر یک سال به هیچ وجه تغذیه با شیر پاستوریزه و شیر گاو توصیه نمی شود.

 

تغذیه با شیر خشک آغاز مشکلات مادر

وی اذعان داشت: شیر مصنوعی مشکلات بسیاری را برای مادر به همراه دارد. آلودگی شیشه و سرشیشه می تواند موجب بیماری های گوارشی در نوزاد شود. تهیه شیر مصنوعی دشواری هایی دارد و همیشه و هرجا به آسانی در دسترس نیست بر خلاف شیر مادر که در بدترین شرایط نیز در دسترس نوزاد است.

مکانیسم مکیدن از سینه مادر و شیشه بسیار متفاوت است. همین امر موجب آسیب رساندن به فک و دهان نوزاد می شود و در نوزادانی که فک کوچکی دارند موجب نامرتب شدن دندان ها می شود. همچنین قند مصنوعی در شیر موجب پوسیدگی دندان کودکان می شود.

یکی از معایب شیر مصنوعی ترکیبات ثابت آن است. و نوزاد یک ماهه و چار ماهه و یک ساله یک نوع شیر می خورند اما ترکیبات شیر مادر به روز هست و در هر نوبت شیردهی با نوبت بعدی متفاوت است. حتی ترکیبات در لحظات ابتدایی مکیدن نوزاد با ده دقیقه پس از آن متفاوت است و هرچه نوزاد بیشتر می مکد شیر چرب تر می شود.

 

دمای شیر نقش اساسی در حفظ آنزیم های آن دارد

رحیم بخش عنوان کرد: یکی از مهم ترین معایب شیر خشک نحوه درست کردن آن است. ممکن است مادر شیر را رقیق یا غلیظ درست کند که در هر صورت برای نوزاد مناسب نیست. دمای آب برای تهیه شیر خشک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

متأسفانه بیشتر مادر ها در تهیه شیر خشک به دمای آب توجه نمی کنند و ابتدا شیر را با آب جوش تهیه می کنند سپس آن را سرد می کنند. اما این کار باعث از بین رفتن آنزیم های شیر می شود و حتما شیر باید با آب ولرم تهیه شود.

 

مشکلات عاطفی و اقتصادی

وی خاطر نشان کرد: یکی از مزایای مهم تغذیه با شیر مادر کاهش هزینه های اقتصادی برای خانواده ها است زیرا خریدشیر خشک هزینه های هنگفتی را به خانواده تحمیل می کند.

همچنین کودکانی که با شیر خشک تغذیه میکنند ممکن است دچار مشکلات عاطفی شوند. مادر باید به این نکاه توجه خاص داشته باشد که نوزاد به  تماس پوست با پوست و چشم با چشم با مادر نیاز دارد.
 

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار