26. آذر 1396 - 10:59   |   کد مطلب: 19905
روزها از زلزله کرمانشاه میگذرد و از تب و تاب کمکهای مردمی کاسته شده است اما در برودت هوای شدید مناطق غربی کشور اتحاد و هماهنگی نهادهای دولتی و مردمی بسیار ضروری است. هنوز افرادی در سرمای زیر صفر منطقه در چادر به سر می برند.

به گزارش شبنم همدان 

چند ثانیه زمین تکان خورد و آمال و ارزوهای مردم یک شهر را در خود فرو برد. زلزله غرب کشور شاید چندین ثانیه بیشتر به طول نیانجامید اما خرابی ها و تلفاتی که به بار آورد بسیار سهمگین بود. حدود یک ماه از زلزله کرمانشاه  می گذرد اما هنوز کودکان و زنان بسیاری در سرمای هوا و نزول بارش های جوی در چادرها به سر می برند. وقتی سرمای جانسوز زمستان در غرب کشور در خانه های گرم نیز حس می شود باید به حال افرادی که در کانکس و چادر هستند باشیم.

برای آسیب دیده گان زلزله کرمانشاه  بسیار دلخراش است که تمام زندگی شان  را در عرض چندین ثانیه از دست بدهند و حالا چشم انتظار کمک هایی باشند که به آنها وعده داده شده است .

 

در خصوص  کمک هایی که به  زلزله زدگان کرمانشاه انجام شده است گفتگویی با مقصود شعبانی مدیر روابط عمومی هلال احمر استان همدان انجام دادیم .

 

سه میلیار تومان کمک غیر نقدی از طریق هلال احمر جمع اوری شده است

مدیر روابط عمومی هلال احمر اظهار داشت :میزان کمک های غیر نقدی تخمین زده شده سه میلیارد تومان بوده است . میزان کمک های نقدی 297 میلیون  و مبلغ  سه میلیون تومان  طلاهای اهداء شده تخمین زده شده  است. کمک های غیر نقدی در حساب غیر قابل برداشت به حساب مردم زلزله زده واریز می شود و از محل کمک های نقدی جمع آوری شده ساخت مسکن دائم و دیگر نیازهای زلزله زدگان غرب کشور تامین می شود کمک های غیر نقدی مختص اقشار اسیب دیده از زلزله می باشد .

 

کمکهای پس از وقوع حادثه

شعبانی تصریح داشت :کمک های هلال احمر به دو بخش تقسیم بندی می شود پیش از وقوع بلایای طبیعی پس از وقوع حادثه و یا بلایای طبیعی؛  پیش از وقوع حادثه اموزش های  فراگیر و همگانی از طریق هلال احمر انجام می شود و همچنین در طی سال با انجام مانورهایی که انجام می شود پیشگیری و امادگی همگانی برای مقابله با حادثه ایجاد می شود. پس از وقوع حادثه مقابله حین بحران هلال احمر از طریق اعزام تیم های جستجو و نجات در مرحله اول اولویت با نجات مصدومین و اسیب دیدگان و انتقال مصدومین به بیمارستان ها و در نهایت  جمع اوری افراد فوت شده و پس از ان ایجاد اسکان اضطراری و بر پایی چادر است. در مناطقی که میزان تخریب بسیار بیشتر است هلال احمر اقدام به بر پایی اردوگاه می کند .

 

هلال احمر همدان 27 روستای آسیب دیده را پوشش داد

وی افزود: از نظر ساماندهی، گروه های تخصصی به مناطق اسیب دیده اعزام می شوند و میزان تخریب را تخمین می زنند بر حسب نیاز سنجی هایی که می شود کمک های مردمی به مناطق اسیب دیده اعزام می شود .در زلزله منطقه غرب کشور هلال احمر استان همدان در منطقه ای نزدیک سرپل ذهاب مستقر شد و 27 روستای اسیب دیده را حمایت و پشتیبانی نمود کمک های مردمی هلال احمر شهرستان همدان در باشگاه تختی جمع اوری و تفکیک می شد  .

 

هلال احمر وظیفه ای در قبال تهیه اسکان موقت و کانکس ندارد

شعبانی تاکید داشت :کمک های هلال احمر تا مرحله اسکان اضطراری را بر در می گیرد اما اسکان موقت و تهیه کانکس برای خانوارهای اسیب دیده به عهده ارگان های خیریه و مردمی می باشد که هلال احمر نیز به عنوان جزئی از ارگان مردمی تهیه تعدادی کانکس برای اسکان موقت را به عهده می گیرد .

 

قرارگاه خاتم الانبیاء ساخت مناطق زلزلله زده را برعهده گرفته است

شعبانی خاطر نشان کرد :قرار گاه خاتم الانبیاء تهیه و ساخت مسکن دائم زلزله زدگان غرب کشور را به عهده گرفته است .

 

کمکهای پایگاههای بسیج به مناطق زلزله زده

فریبا خدابنده لویی فعال بسیج دانشجویی که در جمع اوری کمک های مردمی نقش موثری ایفا کرد  اشاره داشت :در پایگاه های بسیج و از طریق کمک های مردمی کمک نقدی و غیر نقدی فراوانی برای کمک به اقشار اسیب دیده زلزله کرمانشاه جمع اوری شد, اما متاسفانه کمک ها نباید در این بخش خاتمه پیدا کند چون با وجود  برودت هوا و بارش های فصلی زندگی برای اسیب دیده گان زلزله در چادرها با دشواری های بسیاری همراه خواهد بود . دولت که وظیفه تهیه و ساخت مسکن دائم افراد اسیب دیده از زلزله را به عهده دارد باید به سرعت وارد میدان عمل شود. در بعضی از مناطق و روستاها تخریب صد در صدی منازل صورت گرفته است به طور واضح اگر بخواهم بگویم در روستاها و مناطقی که تخریب بالایی داشته اند دیگر هیچ وسیله ای بعد از آوار برداری  قابل استفاده نخواهد بود .

 

اتحاد و هماهنگی نیاز امداد رسانی ثانویه

بسیج فعال دانشجویی تصریح داشت :متاسفانه پس از وقوع زلزله غرب کشور هر نهادی تصمیم داشت کمک های سازمان خود را موثرتر جلوه دهد در حالی که نیاز مردم زلزله زده ایجاد اتحاد و هماهنگی لازم جهت کمک های مردمی و ارگان های دولتی  بود . این روزها با وجود شدت سرمای هوا و انتشار بیماری های ویروسی و کمبود بهداشت در مناطق زلزله زده از همه ارگان ها می خواهیم با اتحاد و همدلی تنها برای کمک به مردم زلزله زده با اخلاص وارد میدان عمل شوند همان گونه که  رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی ) به منظور همدلی وارد  مناطق زلزله زده  شدند و نور امیدی بر دلهای آنان ایجاد نمودند . ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی نیز باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در تسریع بخشیدن به احداث مسکن  و آوار برداری از مناطق زلزله زده  عمل نمایند .

انتهای پیام / 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار