30. شهريور 1396 - 16:40   |   کد مطلب: 18680
به مناسبت روز ایمنی و آتشنشانی
جرقه های کوچک عامل ایجاد کوهی از آتش
مسئول ایستگاه آتشنشانی مرکزی همدان اظهار داشت: درست است که آتشنشان ها شغل دشواری دارند اما بیشترین بار استرس بر روی خانواده اتش نشانان قرار دارد. خانواده ها با صبر و برد باری اتش نشانان را در انجام وظیفه خطیر خود همراهی می کنند
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم همدان:

از زمانی که انسان در روی کره زمین پا به عرصه وجود نهاد برای زنده ماندن و زندگی کردن با اسیب های فراوانی همچون گزند حیوانات وحشی ,سیل ,زلزله و دیگر بلایای طبیعی مواجه بوده است به همین دلیل انسان برای سازگاری با محیط   راهکارهای متفاوتی برای مقابله با حوادث در پیش گرفت. اما با روند رو به رشد زندگی اجتماعی و صنعتی میزان مخاطرات بشر افزایش یافت  .
واقعیت امر این است که اکنون بیش از هر زمان دیگری ما در معرض خطرات و حوادث گوناگون قرار داریم .این خطرات و حوادث در منزل  ,محیط کار,خیابان جان ما  را تهدید می کنند برای مقابله با این خطرات باید موارد  ایمنی لازم را در نظر بگیریم .
به مناسبت روز اتش نشانی و ایمنی با  حمید گلی پور مسئول ایستگاه مرکزی در شهر همدان  گفتگویی انجام دادیم .

 

جرقه های الکتریکی علمل بروز 70 درصد آتش سوزی های کشور
مسئول ایستگاه مرکزی اظهار داشت :امروزه اکثر افراد اگاهی هایی بسیاری در  ارتباط با استفاده از  وسایل گازسوز شهری و سیلندر کسب کرده اند  و سعی می کنند از لوازم استاندارد برای نصب وسایل گاز سوز بهره بگیرند . اما متاسفانه 70 درصد از  آتش سوزی ها ناشی از وسایل برقی و جرقه های الکتریسته بین اتصالات فرسوده است. از سال 91 در ساختمان های نوساز  فیوزهای مینیاتوری محافظ  نصب شده است که با کوچکترین بار اضافی از  وسایل برقی به صورت خود کار جریان برق قطع می کند  اما در ساختمان های قدیمی و ساخت و ساز های  غیر استاندارد این موارد در نظر گرفته نشده است .

 

توصیه های مسئول آتش نشانی  جهت ایمنی خانواده

گلی پور توصیه کرد :خانواده ها باید هنگام خروج از خانه وسایل غیر ضروری خود را از پریز جدا نمایند .بعضی از  خانواده ها لباسشویی را هنگام خروج از خانه به پریز برق  وصل می  کنند در حالی که ممکن است بر اثر ایجاد قطع و وصل ناگهانی برق شوک الکتریکی برای وسایل برقی ایجاد شود و  این امر باعث ایجاد  حادثه آتش سوزی شود.

 

استفاده از سه راهی برای وسایل برقی حادثه ساز است

از یک سه راهی برای چندین وسیله برقی استفاده نکنند  چون این کار  ممکن است  باعث صدمه زدن به وسایل برقی و ایجاد حادثه شود .بعضی از حوادث برقی به دلیل اتصال دائم شارژر موبایل به پریز برق رخ می دهد .خانواده ها سعی کنند از لوازم برقی استاندارد استفاده نمایند و همچنین نسبت به تعویض کابل ها واتصالات فرسوده اقدامات لازم را انجام دهند .

وحید گلی پور در خصوص وظایف آتش نشانان  تصریح داشت :آتش نشانی به نام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نامگذاری شده است علاوه بر  اطفاء حریق امداد و نجات به طرق مختلف ,نسبت به مواردی همچون غرق شدگی , واژگونی خودرو  و همچنین نشت بنزین ,ورود حیوانات وحشی به منازل مسکونی و 45 مورد دیگر خدمات رسانی می نماید.

 

آتش نشانی یکی از مشاغل پر استرس دنیا

مسئول ایستگاه مرکزی اضافه کرد :حادثه به معنای واقعه غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی است. آتش نشانان در زمان اموزش، مهارت های لازم را از نظر روحی و جسمی برای مقابله با  حوادث غیر مترقبه  در عملیات های مختلف  کسب می کنند. یکی از مشاغل پراسترس در دنیا شغل اتش نشانی است .

 

خبرهای آتش سوزی و حوادث خانواده آتشنشانان را مضطرب می کند

این آتش نشان خاطر نشان کرد: درست است که آتشنشان ها شغل دشواری دارند اما  بیشترین بار استرس بر روی خانواده اتش نشانان قرار دارد. خانواده ها با صبر و برد باری اتش نشانان را در  انجام وظیفه خطیر خود همراهی می کنند لازم به ذکر می دانم که  بگویم با کوچکترین  خبر  آتش سوزی و یا حادثه ناگوار در شهر خانواده های آتش نشانان  به صورت مداوم پیگیر حال عزیزانشان از سازمان می شوند .

توصیه هایی برای فصل سرما

گلی پور به مناسبت در  پیش رو داشتن فصل سرما در همدان تاکید کرد :برای خرید لوازم گازسوز متراژ واحد مسکونی و همچنین استاندارد لوازم گازسوز را در نظر بگیرند. در بعضی از موارد خانواده ها بدون در نظر گرفتن متراژ واحد مسکونی اقدام به خرید بخاری دیواری می نمایند در حالی حتی اگر خروجی مونوکسید کربن استاندارد باشد اما متراژ واحد مسکونی کوچک باشد باعث می شود این بخاری اکسیژن بیشتری از محیط بگیرد و مو نو کسید را در محیط پراکنده نماید همچنین استفاده از  شومینه باعث پخش  مو نو کسید کربن ر در محیط به صورت پراکنده می شود .

 

انتهای پیام / 

 

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, حمید گلی پور

دیدگاه شما

آخرین اخبار