23. اسفند 1395 - 15:11   |   کد مطلب: 15792
عضو شورای شهر همدان درباره برنامه ریزی و عملکرد فرهنگی سال 95 در خصوص فرهنگسراهای حاشیه شهر بیان داشت: این فرهنگسراها به شکل مشخص برای آموزش و اشتغال در حوزه بانوان عمل کردند .
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم همدان، در روزهای پایانی سال  95 نگاهی به کارنامه گذشته این سال و بررسی کاستی ها و نقاط ضعف و قوت عملکرد مسئولان می تواند به برنامه ریزی صحیح برای سال آینده کمک کند.

اقدامات  شورای شهر همدان در سالی که گذشت

در این خصوص گفتگویی با نرگس نورالله زاده عضو شورای شهر همدان انجام دادیم . وی در خصوص فعالیت های انجام شده در شورای شهر اظهار داشت: یکی از سیاستگذاری های شورای شهر در سال 95، در خصوص بهره برداری و استفادۀ مخاطبان در حوزه های فرهنگی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته مخاطب بسیاری از کارهای حوزه فرهنگی که  از سوی مدیریت شهری انجام می شود بانوان بوده اند. ما تلاش کردیم 80 تا 90 درصد این کارها در حوزه بانوان انجام شود و خوشبختانه این سیاست گذاری به طور کامل محقق شد و غالب کارهای ما در حوزه فرهنگ سازی  از برگزاری کلاس تا  برنامه های فرهنگی برای بانوان صورت پذیرفته است.

این عضو شورای شهر درباره برنامه ریزی و عملکرد فرهنگی شورای شهر در خصوص فرهنگسراهای حاشیه شهر بیان داشت: این فرهنگسراها به شکل مشخص برای آموزش و اشتغال در حوزه بانوان عمل کردند .

وی تصریح کرد: شورای شهر در حوزه بانوان کوشیده است برای بانوان خانه دار در جهت توانمند سازی و استفاده از استعدادهای بالقوه برنامه ریزی کند. تمام مباحث آموزشی که در فرهنگسراها تعبیه شده است جهت توانمندسازی بانوان و کمک به اشتغال آنها بوده است.

نواله زاده اذعان داشت: چون سال 95 سال پایانی این دورۀ شورای شهر بود خوشبختانه همه تلاش خود را انجام داد و به همه چشم اندازی که برای این سال در نظر داشتیم رسیدم. به عنوان مثال آمار اخیر از حوزه فعالیت های فرهنگی نشان میدهد 85 درصد مخاطبین این فعالیت ها بانووان بودند که این جزء سیاست های شورای شهر بوده  و محقق شده است.

وی افزود در بخش فرهنگسراهای حاشیه شهر نیز تنها کوی محمدیه (فقیره) بهره برداری نشده است و بقیه نقاط  شهر از این امکانات فرهنگی برخوردار شدند.

وی بیان کرد کلاس هایی که در راستای توانمندسازی بانوان در سال 95 برگزار شد با سرمایه گذاری بر روی هنرها و صنایع دستی بود و آموزش هایی از قبیل گلیم بافی، قالی بافی، سرمه دوزی، ترمه دوزی، خیاطی، قلاب بافی در سطح شهر برگزار شد تا بانوان با یادگیری این هنرها بتوانند وارد بخش اشتغال شوند و از این هنر ها بهره وری اقتصادی داشته باشند.

نواله زاده در مورد بخش محقق نشده این سیاست ها در سال 95 گفت: تنها موردی که در سال 95 محقق نشد بحث ارائه این محصولات بانوان خوداشتغال است. در حال حاضر این محصولات تنها در فرهنگسراها ارائه می شود که با توجه به ظرفیت محدود فروش در فرهنگسراها چندان مطلوب نیست.

 

گره ای که در سال 95 گشوده نشد؛  فقدان بازارهای ارائه محصولات زنان خانه دار

وی در خصوص ارائه محصولات بانوان بیان داشت: بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت و شهرداری ها موظف شدند فضایی را برای مشاغل خانگی و زنان خوداشتغال ایجاد کنند. در قانون یک کمیته برای این کار پیش بینی شده است که مسئولیت ان با فرمانداری است و شهرداری باید این فضا را ایجاد کند که متأسفانه در همدان هنوز این مورد محقق نشده است. برای تحقق این قانون باید دولت و شهرداری در کنار شورای شهر قرار گیرند و به عملی شدن این قانون کمک کنند.

عضو شورای شهر همدان اعلام کرد: در حال حاضر مقدمات کار توانمندسازی بانوان با آموزش های و فرهنگ سازی ایجاد شده است و تنها ایجاد بستر مناسب برای فروش باقی مانده است که امید است با یاری خدا این فضا نیز برای بانوان خودسرپرست ایجاد گردد.

مهم ترین کارهای  انجام شده در کارنامه شورای شهر

نواله زاده از کارهای مهم شورای شهر در سال 95 بهره برداری از پروژه خیابان بوعلی را معرفی کرد و اذعان داشت این پروژه از این نظر که در مدت کمتر از 5 ماه به بهره برداری رسید بسیار شاخص است و اجرا و پایان آن در همین سال صورت پذیرفت.

وی افزود: همچنین شورای شهر و مدیریت شهری  در حوزه  نیروی انسانی در سال جاری خوب عمل کرده است و بر اساس قانون وضعیت افرادی که ویژگی بازنشتگی دارند و هنوز مشغول کار هستند روشن شد و سیاست شورای شهر بر بازنشسته شدن این نیروها بود که با توجه به مشکلات مالی شهرداری در سال 95 این درستور العمل ابلاغ شد اما به طور کامل اجرا نشد و  تاحدی به انجام رسید.

همچنین کارنامه شورای شهر در سال 95 با احیای برخی پروژه ها که سال ها نیمه کاره مانده بود پربار تر شد. یکی از این پروژه ها مرکز همایش های بین المللی است که بیش از 10 سال نیمه کاره است و امسال در دستور کار شورا قرار گرفت و ان شا الله فردا فاز اول آن بهره برداری می شود. این کار با توجه به هزینه بالایی که برای پروژه صرف شده بود شورای شهر با این تدبیر که پروژه به دو فاز تقسیم شود و فعلا بخش آماده تر پروژه بهره برداری شود و کار مثمر ثمری انجام داد.

فعالیت های فرهنگی در هفته حجاب و عفاف

در حوزه تحکیم بنیان خانواده ،  برگزاری پرشور همایش سراسری مدافعان حریم خانواده در هفته حجاب و عفاف در بلوار ارم بازتابی گسترده داشت و این مراسم با اهدای گل به بانوان و دختران محجبه آغاز و با راهپیمایی شرکت کنندگان در بلوار ارم به سمت میدان قائم و قرائت بیانیه حجاب و عفاف در جمع شرکت کنندگان خاتمه یافت.

دیدار بانوان نخبه همدان با نماینده ولی فقیه در این شهر  و برکزاری نمایشگاه حجاب و عفاف نیز از کارهای فرهنگی در هفته حجاب و عفاف بود.

کارگروه حجاب و عفاف در بسیج جامعه زنان با برگزاری برنامه های متنوع در این بخش فعالیت کرده است که یکی از برنامه های  موفق این کارگروه آموزش 48 ساعته به بانوان دانشجو بوده است که با حضور اساتید متخصص از دانشگاه امام صادق برگزار شده . در این دوره آموزشی کل مباحث مربوط به زنان برای شرکت کنندگان مطرح شده است و آزمون به عمل آمده از شرکت کنندگان ، موفقیت این کارگروه را نشان می دهد. توزیع صد جلد کتاب بین بانوان نخبه همدان از دیگر فعالیت های این کار گروه بوده است .

فعالیت های انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی

از فعالیت های بسیج جامعه زنان در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال 95 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

حضور مشاوران و کارشناسان مجرب طرح های اقتصاد مقاومتی در نواحی و پایگاه ها جهت راهنمایی و توجیه متقاضیان.

·         ایجاد انگیزه و روشنگری و اطلاع رسانی به بسیجیان جهت فعالیت در طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی و کسب درآمد با استفاده از مربیان بسیجی مبتکر، مخترع، متخصص در عرصه های مختلف برای سایر بسیجیان جهت آموزش و انتقال تجربه.

·         شناسایی و توجه به توانایی ها و عرصه های فعالیت خواهران(عرصه های آموزشی و مهارتی مانند صنایع دستی،محصولات کشاورزی،صنایع تبدیلی، خیاطی، پرورش دام و طیور،کشت زعفران ، پرورش قارچ ، فرش بافی و بافندگی و ...) با توجه به نیاز هر منطقه و حمایت های لازم مانند معرفی به نهاد های ذی ربط  جهت ارائه تسهیلات به کارآفرینان

·          ترویج فرهنگ تعادل در مصرف و استفاده ازکالای ایرانی به عنوان یک حرکت جهادی در بین عموم مردم و آحاد بسیجیان.

·         برگزاری نمایشگاه ها و غرفه های محلی و فصلی جهت ایجاد بازار فروش

·         تشکیل کارگروه های تخصصی دانش بنیان با حضور نخبگان و اساتید مجرب جهت تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی و شناسایی و ساماندهی کارآفرینان بسیجی

·         ایجاد مشاغل (صنایع کوچک و تبدیلی) بصورت مشارکت گروهی و متناسب با شرایط بومی هر منطقه

·         ایجاد صندوق های قرض الحسنه ی محلی با اولویت طرح های کارآفرینی و اشتغالزایی

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار